Alla inlägg under februari 2007

Av Vera - 27 februari 2007 19:59

Idag gjorde vi en gammal favoriträtt här hemma: pasta med krämig thaisås. Snabbt och smaskigt, perfekt en stressig vardag! Och jag var så hungrig att jag glömde fotografera...

Gör så här: Hacka en gul lök och fräs i lite olja. I med en msk curry, en msk tomatpuré, pressad vitlök och ca en tsk hackad ingefära. Fräs runt lite, slå på 2 dl vatten, lägg i en tredjedels buljongtärning och 2-3 msk sweetchilisås. Låt puttra ett tag och blanda under tiden 2 dl mat/turkisk youghurt med 2 msk vetemjöl.
Vänd sedan ned redningen i såsen och puttra någon minut till.
Häll sist i 300 g räkor. (Vi brukar variera och ibland göra med kräftstjärtar eller hälften räkor hälften kräftor) Låt allt bli varmt och smaka av med curry och sweetchil så att det får rätt styrka. Salta och peppra. Servera till pasta och en sallad.
Detta räcker till 3 porioner ungefär, eller så räcker det till fyra. Vi är rätt stora i maten här ;-)

Av Vera - 26 februari 2007 16:46

Blir bara en femdagarsmeny denna vecka, för sen tar jag semester :)

mån: Basilikapuckar och risotto
tis: Krämig thaisås och pasta
ons: Kikärtsbiffar och klyftpotatis, sallad och youghurtsås
tors: Pasta och vegfärssås på sojafärs och grönsaker
fre: Fisksoppa med saffran, nybakat bröd

Av Vera - 24 februari 2007 16:01

Gjorde en supergod pizza idag: Fyra-sorters-ostar-pizza med färska kryddor!
Pizzadegen gjorde jag efter ett vanligt recept men med några deciliter fullkornsdinkel i också. Hem-kokt tomatsås hade jag i frysen. Brukar göra storkok så att det bara är att ta upp ur frysen när pizzasuget sätter in.
Fyllningen bestod av: röd paprika, rödlök, citron- och chilimarinerade oliver, färsk salvia och rosmarin, skivad chévre, parmesan, vitlöksost (krämig) och vanlig riven ost.
Det blev underbart gott, men inte så snyggt på bild.

Frågan är om jag åt för mycket. Ska ju på restaurang ikväll...

Av Vera - 24 februari 2007 09:36

När jag slutade äta kött var det för att jag inte tyckte det var särskilt gott. Jag hade inte särskilt många moraliska funderingar runt det beslutet.Nu däremot skulle jag inte kunna tänka mig att äta kött igen, med tanke på miljön och hur mycket av naturens resurser som går åt för att producera kött till oss.Det får vara mitt bidrag till miljön.Ekonomiskt tjänar vår familj inte tillräckligt mycket pengar ännu för att faktiskt kunna köpa enbart kravodlade och rättvisemärkta produkter. Vi gör det, men huvudsaken av våra råvaror är inte kravmärkta.Men jag tänker, bättre att göra något än att känna att man inte kan påverka alls. Ett litet strå är bättre än inget strå och har man väl slagit in på stigen så...

Av Vera - 23 februari 2007 16:20

Det är vad jag har fått smaka idag, men om man får säga så *blä*. Jag älskar choklad och gillar (hembakade) semlor, men att kombinera detta skulle jag inte rekommendera någon.Nu lägger vi ned godisätandet i den här familjen för en månad framåt. Fulla fruktfat är det som gäller i mars.

Av Vera - 21 februari 2007 09:25

Ska ut på restaurang i helgen och är det någon gång som jag blir amibvalent och får supersvårt att bestämma mig så är det när jag ska beställa mat och drinkar. Jag är inte en kinkig person i vanliga fall, men då... Så här: jaha, det är curry till laxen. Är det en sån där fesig curry typ kycklingsallad ala 80-tal eller är det _riktig_ curry? Jag blir liksom misstänksam mot alla ingredienser och måste väga för och emot i en evighet.Hemma är det bara att testa nya recept och blir det inte gott så behöver man inte tänka mer på det, men när man går ut vill man så förtvivlat gärna att det ska vara gott. Jobbig... jag vet!Lösningen skulle nog vara att gå ut och äta oftare, så att det inte blev en så himla big deal :-)

Av Vera - 19 februari 2007 19:40

Ett recept att spara till sensommaren kanske, då det blivit dags att klippa ned sina örter.
Det är nog inte mycket ekonomi i att göra örtsalt själv, men det är mysigt och blir en fin gå-borts-present!
Till ca 2 msk havssalt tar jag ungefär två deciliter valfria örter. Det är bara att välja vad det ska smaka - en ört eller blandning!? Ofta slänger jag i en klyfta vitlök också och man kan ta tunna strimlor av citronskal eller droppa citron över saltet och örterna. Sedan mortlar jag allt till en grön gegga. Ju saftigare desto mer smak drar saltet åt sig. När det är färdig mortlat ska saltet och örterna torka utspridda på en bricka eller bakplåtspapper. Man kan torka det på svag värme i varmluftsugn. När det är helt torrt kan man krossa saltet och örterna lite till om det är för stora bitar och hälla upp på burk eller ströare. Supergott!

Av Vera - 19 februari 2007 13:44

I år ska vi ha ett grönsaksland. Förr om åren, i ett annat hus hade vi en mycket blygsam plätt som vi odlade lite sallad, rädisor och squash på. Nu är "problemet" det motsatta... Vi har hur mycket yta som helst att odla på, men vill inte börja fööör stort.Igår började vi lista önskemål, men hjälp vad det är svårt att begränsa sig :o)Sockerärter, bönor, sallad, morötter, rödlök, gul sqash, prydnadspumpa, jordgubbar och smultron. Och potatis, vi måste väl testa potatis!?Och örter, jag måste ha en örttäppa, för finns det något bättre än färska örter på maten? Tror inte det va?Gräslök, timjan, basilika, salvia, lavendel och rosmarin är redan spikat och finns. Libbsticka har jag funderat på, för det är ju kul att göra eget örtsalt! (Beskrivning kommer!) Oregano, mynta och citrontimjan skulle jag också vilja ha.I en solig uthusvägg ska tomaterna stå och nu tror jag det börjar bli dags att hejda sig. Men det är ju så kul att planera :)Om någon sitter på ett tips på någon rolig och god bönsort att odla tar jag tacksamt emot det.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards