Direktlänk till inlägg 10 februari 2007

Fler bilder och recept!

Av Vera - 10 februari 2007 16:46

Recept: Baselbröd
ur Jan Hedhs brödbok, fast mer pedagogiskt skrivet då ;-)


Baselbröd, 2 st

Fördeg: 5 g jäst
2,5 dl vatten
200g fint rågmjöl
50g rågsurdeg

Lös upp jästen i vattnet och häll den över rågmjölet och rågsurdegen.
Knåda degen på lägsta hastighet i 10 min. Lägg degen i lätt inoljad
plastlåda m lock och låt jäsa 3 timmar i rumstemp.

Bortgöring: 15 g jäst
250g vatten
450g vetemjöl (gärna special)
18g havssalt (går bra med vanligt också enligt mig)

Lös upp jästen i vattnet och häll över fördegen och tillsätt
vetemjöl. Knåda på lägsta hastighet i 10 min. Tillsätt saltet och
knåda i 8 min. Degen ska vara seg och elastisk.

Lägg degen i lätt inoljad plastlåda med lock och låt vila i 120 min.
Stöt samman degen tre ggr under jästiden så att den blir riktigt
plastisk (stöta samman= ta upp på bakbord, tryck degen platt, vik den sen på mitten och vik sedan upp sidorna över varandra så att det blir en "kudde", lägg tillbaka i plastlådan)
Ta upp degen på en mjölad arbetsyta och dela i fyra bitar. Rulla
försiktigt samman till små ovala bröd. Mjöla två avlånga korgar (om
du har, jag har inte så jag mjölar en bakduk som jag lägger bröden på och drar upp duken runt så att de inte flyter ut) Jäs till dubbelstrl ca 60 min. Sätt ugnen på 275 grader med plåten inne. Sätt in bröden på den heta plåten och spraya in rikligt med vatten med en blomspruta.
Efter fem minuter ska du sänka temperaturen till 200 grader. Efter
ytterligare tio minuter ska du öppna ugnen och lufta lite. Upprepa
två gånger under bakningen. Bröden ska gräddas totalt i 50 minuter.
Ta ut dem ur ugnen och spraya dem med vatten.

Nu har du ett bröd med knaprig yta och saftigt inkråm. Om du fryser
dem blir de lika goda efter 10 minuter i ungen på 100 grader! Eftersom de är lite meckiga att göra gör jag alltid dubbel sats när
jag är igång

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards