Alla inlägg under februari 2007

Av Vera - 16 februari 2007 19:02

Försöker hitta på en veckomeny medan jag skriver det här inlägget:

lör: Hembakt pizza med olika sorters ost, sallad
sön: Fiskbullar, potatis, rårivna morötter (har inte tid med någon söndagsmiddag)

mån: Heta räkor & pasta (Jättegott och enkelt, man fräser räkor i en tapassås från Druvan
tis: Falukorv/Quornbullar, potatismos och kokta grönsaker
ons: Risotto med marinerade bönor och sallad
tors: Tomatsoppa med ostfyllda tortellinis, avokadoröra och bröd
fre: Lins- och potatisgratäng + sallad med rostade solrosfrön

Åhh, nu börjar det bli svårt... idéerna tryter. Nåt med fisk måste vi ha. Fisk med frasigt täcke är gott! Det får det bli på lördag.
Sön: Vegfärssås med pasta

Ja, men det blev ju nio dagar :) Bara att skriva inköpslista då, men först ska jag njuta av fredagskvällen och en drink!

Av Vera - 15 februari 2007 08:25

Det blev ingen värsting middag på alla hjärtans dag, men väl en långkokad chili sin carne med grova baugetter. Hade inte tid att stå i köket, så det fick bli en gryta som skötte sig själv.

Chili sin carne, enligt mig
Bestäm först om du vill använda nån sojafärs/quornfärs/bitar eller om bönorna ska vara basen.
Använd helst en järngryta, det blir så bränt i botten annars.
Fräs hackad lök i olja och i med grovrivna morötter. I med färsen och fräs runt. (Denna gång blev det nån färdigkryddad sojafärs från Dafgårds.)
Häll över vita bönor i tomatsås och tomatkross efter smak. I med grönsaksbuljong, chili, paprikapulver, spiskummin och svartpeppar. Koka långsamt och länge. Lägg i strimlad paprika mot slutet och smaka av med kryddorna tills det känns gott och hett.
Servera i djupa skålar med en klick youghurt och ett gott bröd.

Baugetterna gjorde jag av ett halvt paket jäst, några deciliter graham och dinkelmjöl, vatten, salt och en liter vetemjöl. Jag penslade dem med vatten och strödde över solrosfrön och linfrön innan de åkte in i ugnen. De blev goda men stabbiga till maten. Ett vitt luftigt bröd hade passat bättre!

Av Vera - 13 februari 2007 20:34

Här kommer länken till Billy the kids bönburgare. Väldigt rolig burgare faktiskt med en smaksättning jag aldrig hade kommit på själv (chilipulver, dill och grön paprika). Särskilt som jag inte är förtjust i grön paprika. Men nu har jag hittat ett användningsområde för den grönsaken med ;-)

Av Vera - 12 februari 2007 16:11

Hade inte tänkt laga något särskilt på alla hjärtans, men efter att ha hittat ett recept på parmesankex i Annes matblogg börjar jag tänka om... Så nu är det bara att klia sig i huvudet och börja fundera på huvudrätt ;-)

Av Vera - 10 februari 2007 17:42

Glömde lägga in veckomeny när bredbandet kom igång igen. Så här har vi ätit och ska äta denna vecka:

mån: Minestrone med kidneybönor, surdegsbröd
tis: Quorbullar och couscoussallad med avokado, tomat & paprika
ons: Stekt lax med ris, youghurtsås och grönsaker
tors: rester
fre: hämtmat
lör: lunch, Billy the kids bönburgare
middag (som jag ska gå och laga nu) Heta räkor och pasta + paprikasallad
sön: Köttfärslimpa och Vegfärslimpa med potatis, gräddsås och lingon

Av Vera - 10 februari 2007 16:46

Recept: Baselbröd
ur Jan Hedhs brödbok, fast mer pedagogiskt skrivet då ;-)


Baselbröd, 2 st

Fördeg: 5 g jäst
2,5 dl vatten
200g fint rågmjöl
50g rågsurdeg

Lös upp jästen i vattnet och häll den över rågmjölet och rågsurdegen.
Knåda degen på lägsta hastighet i 10 min. Lägg degen i lätt inoljad
plastlåda m lock och låt jäsa 3 timmar i rumstemp.

Bortgöring: 15 g jäst
250g vatten
450g vetemjöl (gärna special)
18g havssalt (går bra med vanligt också enligt mig)

Lös upp jästen i vattnet och häll över fördegen och tillsätt
vetemjöl. Knåda på lägsta hastighet i 10 min. Tillsätt saltet och
knåda i 8 min. Degen ska vara seg och elastisk.

Lägg degen i lätt inoljad plastlåda med lock och låt vila i 120 min.
Stöt samman degen tre ggr under jästiden så att den blir riktigt
plastisk (stöta samman= ta upp på bakbord, tryck degen platt, vik den sen på mitten och vik sedan upp sidorna över varandra så att det blir en "kudde", lägg tillbaka i plastlådan)
Ta upp degen på en mjölad arbetsyta och dela i fyra bitar. Rulla
försiktigt samman till små ovala bröd. Mjöla två avlånga korgar (om
du har, jag har inte så jag mjölar en bakduk som jag lägger bröden på och drar upp duken runt så att de inte flyter ut) Jäs till dubbelstrl ca 60 min. Sätt ugnen på 275 grader med plåten inne. Sätt in bröden på den heta plåten och spraya in rikligt med vatten med en blomspruta.
Efter fem minuter ska du sänka temperaturen till 200 grader. Efter
ytterligare tio minuter ska du öppna ugnen och lufta lite. Upprepa
två gånger under bakningen. Bröden ska gräddas totalt i 50 minuter.
Ta ut dem ur ugnen och spraya dem med vatten.

Nu har du ett bröd med knaprig yta och saftigt inkråm. Om du fryser
dem blir de lika goda efter 10 minuter i ungen på 100 grader! Eftersom de är lite meckiga att göra gör jag alltid dubbel sats när
jag är igång

Av Vera - 10 februari 2007 16:39

Den 20 februari är det fettisdag, men jag har tjuvstartat. Har för andra året i rad bakat egna semlor och jag säger bara en sak: jag vill aldrig ha en köpesemla igen. Smakade en för någon dag sen, men det var inte i närheten så gott som hemmagjord.
Vad är det för särskilt med små hembakade semlor då? Jo! Man bestämmer storleken på dem själv. Vetebrödet är mycket godare och saftigare och man bestämmer själv hur semlan ska utformas. Jag gillar den med löst vispad grädde och att man mosar mandelmassan med lite av semlans inkråm plus mjölk.
Receptet jag använder är ur sju sorters kakor, fast jag tar en tesked bakpulver istf en halv tesked hjorthornssalt.

Av Vera - 10 februari 2007 16:22

Som jag berättade tidigare har jag kommmit igång med surdeg igen! Det är så underbart när man har tid att göra sådana här långbak :-) De bästa bröden tar ju trots allt sådär en två-tre dagar att göra.
Jag utgår från en enkel surdeg med honung. Har även testat Jan Hedhs recept på surdeg med rivet äpple, men jag märkte ingen större skillnad på resultatet så jag kör mitt enkla recept:
Dag1: Blanda 1 dl grovt rågmjöl m 1 dl vatten, 40°, och 1 tsk honung. Använd en 0,5 l glasburk med lock. Låt locket ligga på glänt.
Dag 2: Blanda ned 1 dl grovt rågmjöl och 1 dl vatten, 40°.
Dag3: Kontrollera att kulturen bubblar och lever (jag brukar röra lite i burken varje dag för att få igång processen ordentligt). När den luktar syrligt och är bubblig är den färdig, är den inte det går det bra att låta den stå en dag till och se om något händer.

Drömmen är att få baka bröd i vedeldad ugn. Numera är jag ju lycklig ägare av ett hus med en stor bakugn. Enda kruxet är att skorstenen saknas... Vi jobbar på att finna en lösning på det problemet.

I alla fall... Nu när jag bakar så gör jag det i vanlig ugn med vattenspruta och granitsten som hjälpmedel.
Jag bakade baselbröd (som blev underbara med kraftig skorpa och saftigt inkråm), baugetter som blev överraskande mjuka men goda och vanliga rågsiktslimpor som jag bättrade på med lite surdeg i receptet. Det är ju så med surdeg att man faktiskt kan tjoffa i lite i vilket recept som helst.
Nyttan med surdeg är att den bryter ned fytinsyra och hjälper oss att ta upp näringen i fullkorn bättre. Så surdeg hjärta fullkorn är = sant!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards