Alla inlägg under mars 2007

Av Vera - 11 mars 2007 15:59

Har kommit över en Kajsa Warg-kokbok från 1916. Jättekul att bläddra i och flera recept som jag skulle vilja prova, men... Jag har inte den blekaste aning om vad ett skedblad är, ett kvarter, en skålpund, en kanna osv. Har letat och letat men hittar ingen översättning. All hjälp välkomnas hjärtligt. Det är nästan så jag utfäster en belöning faktiskt :)Och knappt hade jag jag skrivit detta förrän jag fick svar av _annae_ på aff mat och dryck. Här är länken jag fick:ShenetNu fattas bara skedblad så är jag nöjd!

Av Vera - 11 mars 2007 15:51

Har haft dåligt med matinspiration på sistone, men besök i en trevlig "multi-kulit-affär" rådde delvis bot på det i helgen :)
I fredags gjorde jag en thaiinspirerad quorngryta och igår stekt Haloumi med marinerade mungbönor, pasta och en fräsch sallad med citronoliver och melon.

Här kommer ett ungefärligt recept på quorngrytan:

Stek hela quornfiléer i het panna, krydda lite. Lägg på ett fat, skiva dem. Fräs wokgrönsaker: broccoli, klyftad rödlök, böngroddar, vattenkastanjer, morot och annat gott. Lägg även detta på fatet. Slå i en burk cocosmjölk i pannan tillsammans med valfri mängd röd currypasta och några matskedar jordnötssmör. Krydda med salt eller Vegeta plus peppar. Sjud en liten stund och lägg sedan i quornbitarna och grönsakerna. Koka ihop så att det får smak av såsen. Stäm av smaken och servera till ett gott ris.

Nu ska jag sätta mig och klura på ny veckomeny. Det är STORhandling på gång.

Av Vera - 11 mars 2007 15:44

När jag tänker på England tänker jag inte direkt på mat, möjligen afternoon tea och clotted cream. Tanken fanns att gå på nåt théställe när jag var där, men efter att ha fått priset versus utbudet presenterat för mig valde jag att avstå... 400 spänn för en gurkmacka, en scone, lite sylt och clotted cream. Nä... Då kokar jag hellre ihop det själv hemma!I alla fall. Vi gick till Spitlefield market en dag och strosade runt inne på matmarknaden. Mycket gott där vill jag lova!Köpte svindyr "hälsokostgodis": torkade jordgubbar (behövs inget annat sötningsmedel i müslin med några såna i), blåbär, tranbär och honungsrostade cashews. Mums!Tranbären ska jag nog använda till biscottis med kanel. Jag är en riktig succer för den smakkombinationen.Hittade dessutom rökta cashewnötter som jag bara var tvungen att prova. När man inte äter kött är det lätt att man ibland får en längtan efter den där rökta smaken. Tänkte experimentera lite med dem. Kanske krossa dem och använda som panering, lägga dem i en chévresallad och äta dem som tilltugg till en kall öl!

Av Vera - 6 mars 2007 16:19

Jag har semester och befinner mig i London hos höggravid kompis. Idag står brödbak på schemat. Frysen måste ju vara full!Experimenterar just fram ett frukostbröd, med skållat havregryn, linfrön, vetekorn. Dessutom tjoffade jag i rivna morötter och lite kanel. Håll tummarna för att det ska bli bra.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards