Alla inlägg under april 2007

Av Vera - 25 april 2007 21:01

Idag har jag bakat vaniljhjärtan till sonen som fyller år. Varje gång jag gör det svär jag att jag aldrig ska ge mig på det igen, men de är ju väldigt goda...

Jag använder receptet ur sju sorters kakor:

Hacka samman 4 dl mjöl, 1 dl potatismjöl, 3/4-1 dl socker med 200 gram smör.

Gör en vaniljkräm av 1,5 dl grädde, en äggula, 2 msk potatismjöl och 2 tsk socker. Sjud försiktigt upp under omrörning tills krämen tjocknar. Låt svalna och rör sedan i 2 tsk vaniljsocker.

Klä smorda formar med den utkavlade degen och lägg i en klick vaniljkräm i varje form. Täck med ett deglock.

Grädda i ugn 200°/175° varmluft i ca 15 min. Stjälp upp kakorna medans de är varma, men inte för varma.

Av Vera - 25 april 2007 19:57

Inte ett dugg nyttig men väldigt god pasta kommer här. Från Höngs egen sida tror jag.

Fettuccine, spenat och blåmögelost
Ingredienser:
(2 personer)
1 paket Pastella Fettuccine Naturel
1 1/2 dl grädde 13 %,
1 tsk Maizena
75 g Blå Castello
1 riven muskotnöt
100 g färsk babyspenat
Gör så här: Blanda grädde och Maizena i en gryta och låt koka upp. Låt sjuda en stund.

Skär den Blå Castellon i mindre bitar och häll dem i såsen tillsammans med den sköljda spenaten.
Rör om på svag värme tills osten har smält. Smaka av med muskotnöt, salt och peppar.
Vänd ner i nykokt Fettuccine.

Av Vera - 25 april 2007 19:55

Rösta i min omröstning vettja :-)

Av Vera - 23 april 2007 21:37

Den här soppan har varit en stående favorit i mat-huset under många år nu. Det är inte jag som komponerat receptet, men jag minns faktiskt inte vart det kommer ifrån.

Soppa med smak av ingefära och citrongräs:
Tärna ca fyra potatisar, två morötter, 2 röda parikor, en lök, 1 klyfta vitlök. Fräs i gryta, häll på ca 1 liter buljong (höns el grönsaks). Lägg i ett bankat citrongräs och koka ca 20 min. Ta upp citrongräset. Mixa soppan slät. Smaksätt m två cm riven ingefära, rivet skal av citron/lime, salt och peppar. Rör i en burk cremefraiche och dekorera ev med hackad chili eller koriander.

Koriander hamnar aldrig i min soppa och kommer förresten inte ens över tröskeln till mitt kök i färsk form. Mald koriander däremot kan gå bra ibland.


Av Vera - 19 april 2007 15:39

Tapas - Enkel och snabb gazpacho

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 gurka
1 tsk salt
2 tsk honung
tabasco
1 tsk vinäger
1 brk passerade tomater eller grönsakssoppa
2 msk olivolja
12 körsbärstomater, kvartade
4 basilikablad

Gör så här:
Finhacka lök och vitlök. Skala gurkan och tärna, kärnhuset ska vara kvar eftersom det innehåller så mycket vatten.
Krydda lök och gurkhack med salt, tabasco, vinäger och socker.
Rör ned tomaterna och smaka av med olivolja och salt.
Skär körsbärstomaterna i mindre bitar, riv basilikablad och vänd ned i soppan.
Servera med krutonger.

Om jag inte minns fel hittade jag detta recept på tv4:s matsajt. Soppan blir verkligt god och inte vattnig. Det är gott att servera den med en knaprig bruschetta!

Av Vera - 19 april 2007 15:27

Grön linspytt

Tärna åtta potatisar, tre morötter och en gul lök. Stek tills det är nästan genommjukt. Blanda i 2,5 dl gröna linser (färdigkokta alltså), valfria örtkryddor, mycket salt och peppar. Det är också gott att strö över lite vegetapulver.
Häll pytten i en djup skål, gärna förvärmd, och strö över persilja. Vispa samman två ägg med en skvätt vatten, salt och peppar. Stek som en tunn pannkaka i pannan, strimla och strö över pytten. Servera med rödbetor, saltgurka och gärna knäckebröd vid sidan!


Potatissallad med gröna linser

Koka färskpotatis i en kastrull och någon deciliter gröna linser i en annan.
Skiva några knipplökar fint. Skär skivor av citron och skär sedan ut "citrontrekanterna" inuti. (Tärna ett halvt paket feta, men då försämras järnupptaget. Salladen blir lika god utan!)
Låt potatisen och linserna svalna något.
Gör en vinägrett av olja, vinäger, lite vatten, senap, citronpeppar, salt och färska örter (jag gillar gräslök, timjan och basilika tex)
Häll vinägretten över potatisen och linserna. Om potatisen är stor är det bra om du delar den i fyra först. Rör om försiktigt så att inte potatisen mosas, häll över löken, citronen och (fetaosten) och rör något varv till.
Detta är grunden, sedan kan du häva i strimlad röd paprika och bladspenat om du vill. Gott och nyttigt!
Denna sallad har jag snöat in på totalt. Jag brukar äta den till grillad fisk, sesampanerade grönsaker eller grillad haloumi.


Rödbetsbiffar eller linsbiffar, 3-4personer
ur Kärlek, oliver och timjan, Anna Bergenström

1 stor gul lök
5 kokta rödbetor (eller 3 dl kokta gröna linser)

5 kokta potatisar
2 msk ströbröd
1 ägg
1-1/2 tsk örtsalt
2 msk olivolja el smör

Gör så här:
Hacka löken fint. Fräs några min i olivolja el smör. Ställ åt sidan. Skala de medelstora potatisarna & rödbetorna- riv sedan rödbetorna (eller mosa linserna) och mosa el pressa potatisarna. Lägg i den frästa löken, ströbrö,ägg o örtsalt. Allt kan blandas för hand el mixas i matberedare.Låt smeten svälla i 10-15 min.
Värm sedan försiktigt en fettsnål panna med lite olivolja. Klicka ut smeten glest el forma den med händerna. Stek små platta biffar2-3min på var sida över rätt svag värme.
Biffarna kan serveras med kokt potatis, rejäla citronklyftor en bit fetaost & broccoli eller ngn annan riktigt grön grönsak.

Av Vera - 19 april 2007 15:22

Se upp för nu kommer jag att börja gå igenom mina sparade recept i datorn och lägga ut mina favoriter, egna kompositioner och sådana jag fått på annat håll. Det blir mest text utan bild då det är gamla favoriter. Om inget annat anges är det alltså mina egna recept.

De senaste åren har jag fått mycket inspriation och bytt recept med folket inne på Allt för föräldrars snack mat och dryck: www.alltforforaldrar.se

Av Vera - 18 april 2007 22:12

Det var längesen jag hade en veckomeny ser jag. Så här har och ska denna vecka se ut i mat-huset:


mån: rester

tis: Haloumi med pastasallad i citronmarinad

ons: Grillade quornfiléer och risotto, sallad

tors: Köttbullar/sesamnuggets och stuvade makaroner

fre: Wok med räkor och nötter

lör: Linsbiffar med potatis, fetaost och broccoli

sön: Korvgryta (bara "köttätare" hemma)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards