Alla inlägg under maj 2007

Av Vera - 25 maj 2007 16:55

Bråttom-vecka denna vecka. Då är det gott med en smoothie på morgonen! Mackorna tar jag med till jobbet och äter lite senare när man är på plats och det inte är så brått med dagislämningar och sånt.

Smoothies gör jag helst på frihand och en snabb kombination är frysta hallon och en apelsin plus vaniljyoughurt. En del gillar att späda smoothien med mjölk, men det gör inte jag, hellre pressar jag ur mer saft ur apelsinen eller fyller på med jucie.


En mindre söt kombo gjorde jag igår: Frysta hallon, frysta blåbär, en bit banan, havregryn, ananasjuice och naturell youghurt. Jag mixar bär och jucie innan jag häller i youghurten. Mixad youghurt blir för blaskigt. Vill man ha lite sötare kan man blanda i en klick honung och krydda den färdiga smoothien med kanel.


Också sist men inte minst. En favorit i repris, Inga-Britta Sundströms goda apelsinsmoothie med ingefära och banan.

Receptet för två glas kommer här:


2 apelsiner, en halv banan, 1/2-1 tsk skalad och hackad ingefära, ca 11/2 dl mild lättyoughurt ev 1 tsk fruktsocker (jag tar honung istället) malen kanel.

Skär de skalade apelsinerna i bitar och ta bort kärnorna. Mixa med övriga ingredienser, häll i glas och pudra över kanel.

Av Vera - 18 maj 2007 08:45

Idag ska vi göra något riktigt smaskigt till efterrätt. Rabarbern i trädgården har skjutit i höjden så det är bara att börja skörda.
Du behöver rabarber socker vaniljvisp och naturell yoghurt eller turkisk youghurt + vaniljsocker mandelbiscottis(& ev flagad mandel)
Smält skivad rabarber med socker långsamt i en kastrull, ca 400 g till 1 dl socker. Låt kallna. Blanda vaniljvisp och youghurt 50-50 eller blanda i vaniljsocker i turkisk youghurt (smaka av hur mycket du vill ha) Rosta ev flagad mandel i torr panna och krossa biscottisarna grovt.
Varva rabarber, biscottis och yoghurt i fina glas. Avsluta med youghurt och garnera med rostad mandel.

Av Vera - 15 maj 2007 18:12

En maträtt att svänga till på en kvart eller nåt när man inte orkar vänta på ett långkok:


Häll valfri mängd fullkornscouscous plus vegetapulver (buljongkrydda) i en stor skål. Koka upp vatten i vattenkokaren. Fräs under tiden valfria grönsaker i panna eller wok. Ska det gå supersnabbt får det bli wokgrönsaker på konserv. Jag brukar klyfta ned en rödlök i pannan också. Krydda med färsk riven ingefära, citron och sweetchili.

När vattnet kokar upp häller du på så mycket vatten som det står på paketet plus lite till. Det ska inte vara helt torrt när couscousen dragit färdigt.

När grynen är mjuka häller du bara över wokgrönsakerna i skålen och blandar med salladsbestick.


Supersnabbt och gott!

Av Vera - 13 maj 2007 17:36

Omega 7 hjälper huden och slemhinnorna. I växtriket finns omega 7 bara i havtornsbär. Själv har jag ju testat Weledas havtornsolja och den är superskön på huden. Då vet jag varför!

Brist på omega 7 kan ge ömtålig hud och sköra slemhinnor.

Av Vera - 13 maj 2007 17:25

I brist på min egen dator och receptbank kan jag ju på lånad dator slänga in lite andra saker, så som:

Visste du att...

...det är elva år sedan järnberikningen av mjöl slopades i Sverige och sedan dess har antalet tonårsflickor med järnbrist ökat cirka 30 %

...surdegsbröd hjälper kroppen att ta upp järn. Det är för att surdegen bryter ned fytinsyran som annars binder mineraler som järn och zink till sig.

...baljväxter kokade utan salt överlag är mer järnrika än de som kokats med salt. Salta i efterhand alltså, eller i slutet av kokningen!

...enkel- och fleromättat fett kan rensa blodådrorna från dåligt fett, enkel- och fleromättatfett sänker nämligen kolesterolhalten i blodet.

...att det finns något som heter omega 7? Det visste inte jag, så nu ska jag läsa på om det!

Av Vera - 5 maj 2007 16:53

Min dator släpper inte in mig, men jag kan lite kort meddela att Dinkelsallad med chèvregratinerad rotselleri och mangochutneymarinerade quornfileer blir en alldeles fantastiskt god middag. Inte en smula blev kvar trots att gästerna är "inbitna köttätare" ;)Receptet till salladen finns här:http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=67306&a=808122&lid=puff_808278&lpos=extra_0och quornfileerna här:http://expressen.se/mat/recept/smalmat/1.267024
Hej hopp!

Av Vera - 1 maj 2007 12:38

Min dator har kraschat :( Håll tummarna för att det går att rädda hårddisken. Uppdaterar när den blivit lagad igen...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards