Alla inlägg den 9 juni 2007

Av Vera - 9 juni 2007 22:12

Jag gillar inte sötsliskiga drinkar så det bästa sättet att få mig nöjd är att gå till den ende bartendern som känner mig eller blanda drinkarna själv. Nu råkar den där ende bartendern bo under samma tak :D, men ikväll var det jag som höll i drinkpinnen.


Lägg en kvist pepparmynta i ett högt glas. Tryck till den lite så att smaken börjar läcka ut. Lägg is och en citronskiva i glaset. Fyll på med en tredjedel limetto och fyll upp glaset med mineralvatten/soda.

Vill du ha en sötare drink tar du hälften mineralvatten och hälften sprite (eller mer) och vill du ha en starkare drink tar du 3 cl vodka+ 3 cl limetto och fyller upp med soda.


Av Vera - 9 juni 2007 21:57

Ikväll har vi grillat. Vad annat kan man göra när kvällen är varm och ljus?


Honungsmarinerade quornfiléer och majskolvar, färskpotatis, parmesancreme med färska örter, mango chutney och melonsallad med lime och mynta stod på menyn.

Det blev mycket mumsigt.

Melonsalladen gjorde jag såhär: Tärna charantaismelon i bitar (i affären hette den nåt helt annat men jag minns inte vad...) Pressa över limesaft och riv ned små bitar av mynta (jag använde ingefärsmynta) Strö över flingsalt.

Variera med lite strimlad chili eller en skvätt sweet chili.


Som vanligt när jag grillar tror jag att jag misslyckats med glöden och lägger otåligt på bitarna på gallret i hopp om att få någon värme alls. Lagom till maten är klar är glöden perfekt och det är då man önskar att man hade en färsk annanas eller nåt annat gott att grilla medan man äter.

Av Vera - 9 juni 2007 16:24

Har jag puffat för den briljanta idén att baka bröd med baljväxter i? Receptet nedan kommer ursprungligen från www.ica.se

En himla smart idé tycker jag. Har man svårt att få i sig proteiner som vegetarian är detta brödet perfekt och jag lovar, gillar du inte linser i vanliga fall kan du aldrig gissa att de finns i mackan, de smakar bara saftigt och gott. Dessutom håller man sig mätt länge på detta bröd och det håller blodsockret i schack. Det är ju inte bara diabetiker som blir glada av ett jämt blodsocker. Själv blir jag en riktig morrhoppa när jag inte får mat i tid.


Baka bröd med baljväxter

Portioner: 12 småbröd eller 2 limpor

250 g kokta, avrunna och sköljda linser (bruna eller röda), kikärter eller sojabönor (Jag har själv bakat med röda linser och kikärter och tycker att det blir bäst med röda linser.)

ca 4 1/2 dl vatten
12 g (1 påse) torrjäst
2 tsk salt
1/2 dl rapsolja
1 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl special

1. Mixa bönorna eller linserna med 2 dl vatten i mixer eller med mixerstav tills det blir en tunn vätska. Tillsätt resten av vattnet så att det tillsammans blir 7 dl degvätska.
2. Värm degvätskan till 42°C (använd gärna en termometer). Häll jästen i en bunke och häll vätskan över eller blanda ihop enligt anvisning på förpackningen.
3. Tillsätt salt, olja, sirap, rågsikt och till sist 4 dl vetemjöl. Arbeta in resten av mjölet efter hand. Arbeta degen med trägaffel tills den släpper från bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken 30 minuter.
4. Häll ut degen på mjölad arbetsbänk och knåda den lätt. Dela degen i två delar och rulla dem till längder. Skär varje längd i 6 delar och rulla till 12 bullar. Skåra ev bullarna med vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i ca 30 minuter.
5. Sätt ugnen på 225°C.
6. Grädda i ca 15 minuter mitt i ugnen.

FÖR ALLA?
Mjölk- och äggfri. Innehåller gluten.

Tips!
Om du väljer att göra limpor forma degen till 2 limpor. Jäs övertäckta i 30 minuter. Grädda dem i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 25 minuter.

Av Vera - 9 juni 2007 16:17

Jojo! Igår när det var 30 grader varmt fick jag den briljanta idén att vara den där gosiga sommarlovsmamman som ger härliga överraskningar till sina barn.
Så när 6-åringen kom hem med sin kompis från en skolavslutning skulle det serveras plättar med glass i långa rader.
Sagt och gjort, körde en mil med bilen bara för att hämta en plättlagg. Sen ställde jag mig och stekte plättar på en liter mjölk och fem ägg, jag menar, ska det va på riktigt ska man få äta tills man nästan spricker. Det är ju mysigt och vilken sommarkänsla, eller hur

När den första smeten fräste ned i mormors fina gamla plättjärn fick jag nästan tårar i ögonen av nostalgi och tänkte på alla de gånger hon stekt plättar till mig, packat ned i matsäckskorgen och tagit med ut i skogen när vi skulle plocka bär. Blåbär och plättar *snyft*

Svetten lackade, det osade och korsdrag var inte att tänka på att få, inte en vindpust så långt ögat kunde nå...
Så kom de då lagom tills sista smeten åkte i pannan.
"Hej, jag har stekt plättar så nu kan vi äta plättar med glass!"
Men vi vill ha sån där glassbilsglass som vi köpte igår.
"ja, men det kan ni få senare. Kom nu så har vi plättkalas!"
Nej, vi vill inte ha. Jag åt förresten pannkakor igår...
*surnar till* "Nähä men äter ni ingen lunch får ni ingen glass alls"

Pliktskyldigt slevar de i sig sex plättar var och sticker sedan ut och leker och äter "äcklig" glasbilsglass.
Kvar sitter jag och ettåringen med ett berg av plättar och äter tills vi ser ut som två barbapappor. Det är kul att man anstränger sig ibland. Ellerhur!?


Recept pannkakssmet/plättar:

5 ägg

3,5-4 dl mjöl

1 liter mjölk 

3/4 tsk salt

en skvätt socker om man vill.

Rör ut mjölet i en del av mjölken, fyll på med resten av mjölken, vispa i äggen och saltet. Fräs smör i pannan och stek på inte allt för hög värme.


 En del tycker att man ska vispa äggen med mjölet först och att det är så man gör på "riktigt" men jag tycker att det är enklare och lika riktigt att göra på mitt sätt!

Av Vera - 9 juni 2007 16:11

Datorn är lagad och receptsamlingen räddad. I pur glädje tror jag att jag kommer att lägga ut varenda recept nu ;-)

Nej, men se upp, uppdateringar blir det i alla fall. Om nu någon orkar läsa och tänka på mat i denna värme. 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards