Alla inlägg den 15 juni 2007

Av Vera - 15 juni 2007 20:23

Min köksträdgård börjar ta form nu. Det är en "liten" jordplätt på sisådär 48 kvadrat... Jag har blivit både solbränd och muskulös på kuppen när jag spadvänt, gödslat, byggt och planterat. Men nu är jag på god väg.


Två stora djupa trähyllor som stått i ett förråd har blivit odlingsbänkar och husets gamla takskiffer har jag börjat använda som gångar.

I ena bänken växer örter: lavendel, rosmarin, citrontimjan, timjan, salvia, oregano, citronmeliss, gräslök, pepparmynta och ingefärsmynta. I den andra frodas gul squash och prydnadspumpa, en röd sort. På upphöjda bäddar i landet växer morot, rödlök, två sorters potatis, jordgubbar, rabarber, sockerärt, sallad och rädisor. På "klätterställningarna" ska två sorters bönor slingra sig och längst bak blir det luktärt, krasse och solrosor. Sedan orkade jag inte fixa med mer köksväxter, så resten av landet ca 1/3 har jag sått sommarblommor i.


Hittills har jag bara kunnat skörda örter då jag var sent i gång med sallad och rädisor. Nu återstår bara en massa ogränsrensning ;-) också ska jag köpa en rejäl vattenspridare, så att växterna kan få sig riktiga rotblötor.


Åh vad jag längtar till en krispig sallad med sockerärt och rädisa, för att inte tala om timjansbakad rödlök, grillad färskpotatis och smörslungade bönor. *slurp*

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards