Direktlänk till inlägg 18 juni 2007

Jordgubbstårta med fläder och citronmeliss

Av Vera - 18 juni 2007 20:09

Idag bakade jag denna underbara tårta/kaka till en kompis som kom på besök. Nu finns inte en smula kvar...


Receptet har jag blivit tipsad om och det kommer från Rosendals trädgårdscafé. http://www.bokus.com/b/9789151842127.html Måste nog skaffa den boken...


I alla fall, så här gör man, med mina ord:

Hacka samman 100g smör, 150 g mandelmassa, 3 dl vetemjöl och en msk vatten. Låt vila kallt.

Sätt ugnen på 200° och tryck ut degen i en form med löstagbara kanter. Grädda i 15 min och ta ut formen.

Sänk värmen till 175°

Vispa tre äggulor med 1 dl socker tills det blir pösigt. Vänd i 1/2-1 dl outspädd flädersaft och riv i det yttersta skalet av en apelsin. Häll fyllningen i pajskalet och grädda 15-20 min tills kakan fått fin färg.

Garnera med en liter jordgubbar och citronmeliss.

(Ett mycket taskigt djur (sköldlöss!?) har gnagt hål på all min citronmeliss, så den åkte tyvärr i soptunnan igår, därav utebliven garnering)


Servera med lättvispad grädde stod det, men jag hade ingen så jag tog vaniljkesella med kardemumma i som vi ändå hade över en skvätt av sen helgen.






 
 
Millis

Millis

18 juni 2007 21:31

Så mycket gott det fanns härinne då! Hit måste jag komma tillbaka.
Boken Rosendals Trädgårdscafé kan jag verkligen rekommendera...massor med härliga recept och vackra bilder.

http://millis.bloggagratis.se

 
Mmmm Hungrig!

Mmmm Hungrig!

19 juni 2007 11:29

Vilka underbara recept! Jag skall prova Jordgubbstârtan.

http://min-farmor-lillie.blogspot.com

 
Ingen bild

Illan

19 juni 2007 11:39

Den ser inte alls ut så i boken kan jag avslöja *ler* Men tack för att du provbakade den åt mig - ska absolut prova den nu i midsommar. Dubbel sats sa du? Ska bli!

 
Ingen bild

mat-huset

19 juni 2007 12:07

Illan: Tänk att jag anade att den inte säg ut sådär ;) Kan ha nåt med att göra att jag inte använde elvisp och hade en minibebis på armen när jag vispade, men smaken vännen, mmmmm :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards