Alla inlägg under juli 2007

Av Vera - 18 juli 2007 21:04

Återkommer om en liten vecka!

Av Vera - 16 juli 2007 20:54

Regnandet bestämde sig för att ta en liten paus och vi har haft en underbar dag i trädgården.

De första potatisarna är skördade och uppätna i en potatissallad med egna sockerärter, rädisor, rödlök och örter. Jag har plockat en massa vinbär som jag inte vet vad jag ska göra med och just nu torkar en omgång örtsalt i ugnen.

Nu styr jag kosan mot duschen. Bilder och recept kommer när det börjat regna igen! 

Av Vera - 13 juli 2007 20:52

Nu har jag experimenterat fram en ny drink med Limetto i (skrev in ett recept i juni också!) Kahls har tagit fram ett rött thé, papya-limette, som passar utmärkt att göra isthé av, så då var jag ju bara tvungen att försöka mig på en drink också!


Brygg starkt thé, papaya-limette. Söta eventuellt med lite honung, låt svalna och kyl i kylskåp.

Blanda en trea vodka med en trea limetto i ett högt glas med is. Stänk i lite outspädd päronsaft och fyll upp med isthé. Smaka av och se om du vill ha i lite mer saft. Kan tänka mig att flädersaft blir gott i också.

Skål!

Av Vera - 9 juli 2007 16:50

Måste bara dela med mig av dagens skörd! Äntligen börjar man få lön för allt slit med den stora köksträdgården!

Av Vera - 9 juli 2007 15:47

Sommar och sol, eller nja, men sonen är i alla fall iväg på sommaraktiviteter och då behövs det god mat att ta med.Detta brukar vi packa i hans ryggsäck, fast det är mer mellanmål än mat, för vi äter när han kommer hem.
oPannkakor (rullade med socker), frukt, jordgubbar, risifrutti-dryck och en flaska vatten.
oSmörgås med ost, en morot, äppelklyftor, Glada Kossans cheesedippers och festis.
oVarmkorv (fryst, som tinar i ryggsäcken) plus en termos med hett vatten att stoppa ned korven i en stund innan man ska äta. Detta funkar bara om en vuxen kan hjälpa till och jag vill inte lägga i korven innan han går hemifrån, ifall bakterier skulle börja växa. Korvbröd och festis.

När hela familjen ska på picnic gillar vi att göra:
o Pastasallader
oBaugetter med avokado, philadephiaost, tomat och sallad
oKalla ostpirogeroGazpacho (i termos) med ostgrissini
oJordgubbar med vaniljkesella
oFruktsallad
Nästa gång vi ska på picnic tänkte jag testa att göra den spännande drinken som Sara i Saras kök gjorde när de hade picnic-tema. Det är en drink med frysta hallon, tranbär och avokado(!!!) Receptet finner du här: Saras kök

Av Vera - 9 juli 2007 15:34

Så här gör vi en riktig vegetarisk "köttfärssås".
Hacka en gul lök och fräs i en panna. Tillsätt 1-2 fint rivna morötter och fräs lite till. Häll i en förpackning vegefärs eller quornfärs, salta, peppra och fräs en stund så att färsen bryns.Slå över en tetra krossade tomater och fyll sedan tetran med vatten och häll över hälften. Spara resten av tomatvattnet att späda såsen med om det behövs. Lägg i en buljongtärning, några matskedar tomatpuré och låt puttra medan du kokar pasta.Ibland tjoffar jag i en skvätt vin, lite champinjoner eller paprika, beroende på vad vi är sugna på. Mot slutet är det dags att tillsätta de godaste örterna du vet. Torkade örter kan koka med en stund (timjan tex är hård och tål långkok), medans färska blir godast om de rörs ned när du stänger av plattan.Igår kryddade vi med hackad gräslök, timjan, lite salvia, oregano och mycket basilika.Servera med nyriven parmesan och en grönsallad kryddad med honung/senapsvinägrett.
Barnvänligt tips: Mina barn är lite känsliga mot tomat, så när färsen är brynt med morötter och lök tar jag undan lite till dem i en kastrull och kokar med matgrädde/cremefaiche/sojagrädde beroende på vad vi har hemma. Det räcker att krydda deras färs med salt, peppar och timjan. Det är lagom många smaker för små smaklökar!

Av Vera - 4 juli 2007 19:49

Sorry, har varit dålig på att uppdatera på grund av att en viss sjuka gått i familjen, en sjuka som inte går ihop med mat...

Men nu är vi fit for fight och här kommer en veckomeny!


mån: Ceasarsallad med quornfiléer och quinoa

tis: Potatis och purjolökssoppa + mackor

ons: Rester

tors: Stekt lax och dinkelsallad

fre: Bönburgare med bröd och sallad

lör: Pad thai (vegetarisk variant med quorn och nötter)

sön: Hmm, hmm, vet inte än, något med pasta och ost tror jag :)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards