Alla inlägg under september 2007

Av Vera - 30 september 2007 16:42

Detta recept har jag fått på aff och det blir lika lyckat varje gång. Så här gör vi (antagligen har jag förändrat från orginalreceptet)

Skala så mycket räkor du orkar (0,5-1kg med skal). Sätt på en gryta med ris. Hetta upp olja i en panna/gryta och fräs några hackade vitlökklyftor med currypulver. Häv i räkorna och fräs runt en kort stund. Lägg räkorna på ett fat.

Hiva ned strimlad purjo och bitar av parika/or i grytan. Fräs lite och häll över 1-2 burkar tomatkross, lite vatten och en skvätt tomatpuré. Koka en stund med en fiskbuljong/grönsaksbuljongtäring. Skär/strimla ett litet huvud isberssallad och lägg i grytan. Koka upp, slå över 1-2 dl matgrädde, låt koka igen. I med räkorna och stäng av värmen, räkorna ska inte koka med nån längre stund.

Smaka av, behövs det mer curry? salt?

Ät nu, det är så gott!

Som ni märker på receptet kan man göra grytan lite olika beroende på mängderna räkor, tomat, grädde. Gör på det sätt du tror att du gillar det bäst!

Av Vera - 24 september 2007 20:00

Jag har lite svårt att hitta bra matbalans nu på dagen när jag jobbar heltid. När jag var föräldraledig klarade jag mig på lättlunch och hela familjen åt middag vid fem. Nu när jag är på jobbet är jag rätt hungrig på lunchen och äter jag inte ordentligt småäter jag hela eftermiddagen.

Alltså smäcker jag i mig en rätt rejäl lunch och är inte ett dugg hungrig när resten av familjen står som blodhundar i köket vid fem-snåret.


Idag gjorde vi därför som så att vi lagade middag: sojabönbiffar, potatis, keso, sweetchili och sallad. Istället för att äta en portion tog jag en biff och keso på ett hårt bröd. Det kändes mer lagom och biffarna var goda!

Hur gör förresten ni med lunch och middag för att få bra balans?


Så här gjorde jag biffarna:

Mixa ca 3 dl sojabönor med en riven morot, en rödlök och två vitlöksklyftor. Krydda med vegeta, spiskummin, lite mald koriander, paprikapulver och vitpeppar. Rör i ett ägg och lite maizena. Stek små biffar i rapsolja på medelvärme.

Av Vera - 22 september 2007 13:39

Surdegandet och långbaket har fåt stryka på foten allt för länge, så när mini bestämde sig för att gå upp kl sex i morse var det bara att trycka på gasen.

Nu ligger fyra italienska bröd av vetemjöl och polenta på svalning. Två surdegsbröd står på stenen i ugnen och gräddas och två ligger på jäsning.

Bakspaden jag kom över i somras har äntligen blivit invigd, och det med råge!

När jag tänker efter borde jag nog skaffa en större frys, eller bjuda hem en herrans massa människor på thé och mackor... 

*tillbaka till ugnen* 

Av Vera - 21 september 2007 14:14

Ibland önskar jag att jag hade ett riktigt barskåp, där man hade diverse godsaker stående så att det bara var att mecka ihop en drink när andan faller på.Som det är nu har jag inte ens en vinflaska i skåpet, inte ens ett vinställ faktiskt... Antar att det är småbarnsår och amning som gjort att det prioriterats bort.Men nu vill jag bygga upp ett barskåp, men vad behöver man? Och vad kan hela kalaset gå på? Blir sprit/likörer dåligt om de står öppnade eller går det bra även om man är långsamdrickare?Vodka och en Laphroaig är givet i mitt barskåp, men vad har ni? Ge mig tips!

Av Vera - 19 september 2007 19:44

Ibland är plånboken tom fast det är långt till nästa löning. Då är det läge att rensa skafferiet och vara kreativ för att få ut så många måltider som möjligt för helst noll kronor.
Med jämna mellanrum brukar sådana frågor dyka upp på allt för föräldrars matsida och det kan vara ganska roligt att vara kreativ i andras skafferi ibland och hitta på rätter som är goda och nyttiga fast man har små medel att röra sig med. När det kommer till den egna plånboken och skafferit är det inte alltid lika skoj, men nu ska ni ändå få en illustration av hur jag byggde upp vår vecka sön-tors, utan att göra av med pengar på annat än mjölk, fil och frukt.

Man börjar lista vad man har hemma och sen försöker man komponera ihop maträtter av det. Jag orkar inte skriva in varenda dammkorn i skafferit, men listar varor så ni får ett hum.

Skafferi:
polenta
couscous
dinkelkorn
nudlar
pasta av olika sorter
lite ris
4 sorters vinäger
2 sorters olja
sesamfrön
solrosfrön
linfrön
valnötter
vita bönor
kidneybönor
gröna och röda linser
massvis med mjölsorter

kylskåp:
creme fraiche
matgrädde
lite ost
sweet chili
barbecue sås
9 ägg
mjölk
fil
lingonsylt
torr jäst
200 g smör
chilipasta

frys:
majs
broccoli
spenat
några quornfiléer
quornfärs
sojabullar
haricot vertes
sojabönor
sockerärter

Grönsakslådan:
potatis
morötter
squash
en knippe rödlök
vitlök
ingefära
ett tråg tomater
isbergssallad
citroner
purjolök
färsk timjan, salvia, oregano

Och så här blev det:
På måndagen bakade jag rågsiktslimpor av det vi hade hemma och det kommer räcka tills imorgon, så bröd behöver vi inte köpa.

sön: potatis, köttbullar/sojabullar och lingon
mån: Quornfärssås med cremefraiche och barbecuesås + pasta
tis: Potatis och broccolisoppa (purjo, matgrädde, broccoli , potatis, timjan)
ons: Grönsakswok med nudlar (rödlök, quornfiléer, squash, morötter, ingefära, sweet chili, citron, sojabönor)
tors: Majsplättar med matig sallad (polenta, majs, ägg, mjölk, bönor, couscous, tomater, sallad, örter mm)

Vi har ju kvar till massvis med maträtter! Det är lite tidskrävande, men värt besväret när det är kärvt!

Av Vera - 17 september 2007 15:49

Jag är morgontrött... väldigt faktiskt. I går var det värre än värst, men en kopp kaffe eller två kan ju va en bra början.

Jag skopade och skopade och kikade förbryllat med ena ögat ned i kaffefiltret. Det var liksom något som inte stämde...

Dagens tips: titta så att det står "kaffe" på burken du skopar ur och inte "välling"...

Av Vera - 15 september 2007 20:12

Jag har lagt till lite nya etiketter, men inte hunnit administrera allt än.

Hav tålamod 

Av Vera - 14 september 2007 17:37

Detta recept har jag fått från mormor.

Jag tycker man vinner mycket i smak om man byter lite av kanelen mot pommerans och använder mörk sirap istället för ljus. Och beakta, jag som säger detta är en kanelälskare av rang...


100 g smör

1 dl strösocker

2 msk malen kanel (eller 1,5 plus 0,5 pommerans)

1/2 tsk bakpulver

1 msk ljus sirap (eller mörk)

3,5-4 dl vetemjöl

Dekorera med 2 msk strösocker och 1 tsk malen kanel


Rör i hop socker, smör och kanel smidigt. Jag använder som sagt matberedaren, för jag har inget tålamod. Tillsätt bakpulver, sirap och mjöl och arbeta ihop.

Dela degen i tre och forma till fingertjocka längder, lägg på plåt och platta till dem lite. Strö över dekorationsströsslet och grädda mitt i ugnen i 20 min.

Ta sedan ut plåten och stäng av ugnen. Låt ugnsluckan stå öppen medan du skär längderna till sneda kakor. Sära lite på dem på plåten och ställ sedan tillbaka dem i den avstängda ugnen. Låt dem stå så med luckan stängd eller på glänt nån halvtimme. Detta tycker jag är det bästa sättet att få riktigt frasiga kakor.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards