Alla inlägg den 26 oktober 2007

Av Vera - 26 oktober 2007 22:23

Idag experimenterade jag fram ett härligt lantbröd/bondbröd, med ganska mycket inspiration av Jan Hedhs bröd paysanne. Eftersom jag inte hade någon levain att tillgå bestämde jag mig för att göra en fördeg med surdeg. Jästiderna kan man nog experimentera med ordentligt för att få ett ännu bättre resultat, men idag fick det jäsa och bli omhändertaget när jag hade tid.

Fördeg:
50g surdeg
200g fint rågmjöl
ca 5 g jäst (jag hade torrjäst så jag måttade lite bara)
2,5 dl vatten

Rör samman alla ingredienser och arbeta degen ca 10 minuter. Jag orkade inte hala fram assistenten i det första steget så jag vispade med degkrokarna istället. Finfina mönster blev det :-)


Sen fick degen stå i en plastlåda nära fyra timmar.

Under tiden rostade jag 100g sesamfrön tills de blev gyllene. Det kan man göra i torr stekpanna (rör frekvent) eller i ugnen på bakplåtspapper. Det bränner fort på slutet, så se upp.



När fröna svalnat var det dags att sätta den riktiga degen.
700g vetemjöl special
150 g grahamsmjöl
100 g grovt rågmjöl
25 g jäst (ungefär igen, jag strösslade med torrjästen)
50 g muskovadosocker
5,5 dl vatten

100g rostade sesamfrön
25 g salt

Blanda fördegen med övriga ingredienser, utom sesam och salt. Arbeta degen i assistent i gott och väl tio minuter, om inte lite till också. Tillsätt fröna och saltet och höj hastigheten. Knåda ungefär fem minuter till.

Lägg degen att jäsa i en oljad plastburk och täck med lock eller plastfolie. Jäs i i alla fall 2-2,5 timmar. Min fick nog stå i 3,5 timme, men då gav jag inte bröden så mycket jästid efter att jag bakat ut dem. Väljer du den kortare jästiden kan du låta de utbakade bröden jäsa ca 1-1,5 timme, annars kortare.
Forma bröden till två runda bröd eller 5 baguetter. Sikta över mjöl och valfria frön, tex solrosfrön och linfrön. Jäs under bakduk.
Snitta baguetterna med sneda vinklade snitt och bröden med ett kryss.
Baka i ugnen på 250 °. Ställ gärna in en skål vatten eller spraya in vatten i ugnen med en blomspruta. Efter fem minuter är det dags att sänka värmen till 200°. Baka baguetterna i totalt 30 min och bröden ca 45 minuter. De ska låta ihåliga när du knackar dem i botten. Öppna gärna ugnsluckan nån gång under baktiden.
Lägg bröden på ett galler och spraya gärna lite extra vatten på dem så att skorpan blir riktigt fin och god.

Med smör och några skivor getost tog en ansenlig mängd av brödet slut på väldigt kort tid!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards