Direktlänk till inlägg 26 november 2007

Vegetarisk Burgundisk gryta

Av Vera - 26 november 2007 18:12

eller boeuf bourguignon som det också kallas, har jag haft på hjärnan ett tag. Det är nog för att jag varit sugen på något riktigt kraftigt och mustigt.

Men eftersom rätten bygger på en hel hög nötkött och även en bit fläsk eller bacon, beroende på vilket recept man kollar på, krävde det ett visst mått av fundering innan jag kunde bestämma mig för hur jag skulle göra.

Med facit ihand kan jag konstatera, som så många gånger förut, att fejkkött inte är min grej, men det blev ändå en väldigt bra gryta.


Krydda vegefärs (hälsans kök) med vitlök, en tsk liquid smoke, paprikapulver, lite chilipulver, en skvätt olja och salt. Rulla till små köttbullar och bryn dem tills de får färg runt om.

Bryn nu ett paket grillade sojabitar tillsammans med 3 skivade morötter och ca 20 smålökar. Krossa rejält med vitlök och häv i. I med "kött"bullarna

Pudra över 3 msk mjöl och rör om.

Häll på 3 dl rött vin, en tsk liquid smoke och ca 5 dl vatten plus en buljongtärning. Salta lite och peppra samt lägg i några kvistar timjan och ett lagerblad. Låt puttra i 40-60 minuter. Späd med mer vatten om det behövs. Mot slutet tillsatte jag också en halv burk creme fraiche, men så gör man inte när man gör det på riktigt. Häll över hackad persilja och servera med ris.


Nästa gång jag blir sugen gör jag grytan på kidneybönor och gröna linser (vilka jag förövrigt hade tänkt hälla i även i ovanstående recept, men det glömde jag)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards