Alla inlägg under november 2007

Av Vera - 12 november 2007 20:41

Nu är den här: nyutgåvan av Vinterns goda ting som kom ut första gången 1995.

Jag kan ärligt säga att denna bok gav mig en riktig kickstart in i matvärlden när jag var tonåring. Fantastisk som inspirationsbok och många underbara recept! Saffransbrödet vågar jag helt enkelt inte prova nåt annat recept på, för det blir så gött saftigt. Pepparnötterna drömmer jag om hela året, för att inte tala om citrontårtan... Det är ett under att mitt exemplar av boken inte är helt sönderbläddrat. Visst några kluttar lussedeg och några smulor couscous finns mellan bladen, men annars är den i gott skick!

Det här börjar väl snart utvecklas till ett tacktal ala fotbollsgalan (som jag frenetiskt försöker undvika på tv ikväll) Men tack Hans och Kajsa som gav mig boken! Ni har varit mina förebilder som alltid lagt den där extra omsorgen på maten som gör att det blir roligt och vackert!

Av Vera - 11 november 2007 17:47

Poolish!

Efter 20 min knådning i assistenten:

Och efter tre timmar i plastburken:

Om man vet med sig att man ska baka kan man lätt förbättra brödet med att sätta en fördeg (poolish) som får jäsa under lock i kylskåpet över natten.

Några gram jäst, ungefär 5 brukar vara lagom till 300 g mjöl och 300 g vatten.

Det hela vispas samman och jäser till en bubblig smet över natten. Sen tillsätter man poolishen i den vanliga degen.


Idag har assistenten verkligen gått varm.

Jag satte en vanlig baguettedeg (med poolish) som jag gjorde småfrallor, vallmofrallor och ett matbröd av.

Just nu står också två basellimpor med surdeg och gräddas i ugnen.

Det ska bli gott med thé och mackor ikväll!

 

Av Vera - 4 november 2007 16:42

Denna gratäng har hört till favoriterna ett bra tag nu och jag minns inte var receptet kommer ifrån ursprungligen, men jag gissar att jag ändå modifierat det i vanlig ordning :-).


Rotfruktsgratäng med chévre & honung, samt marinerade quornfiléer.


Sätt ugnen på 200°.

Skiva rotfrukter tunnt. Ca en och en halv liter ska det bli. Lägg dem i kastrull och täck med hälften grädde och hälften mjölk. Koka upp och koka i fem minuter. Salta och peppra. Häll över allt i en ungsfast form och grädda ca 30 minuter. Ta ut gratängen och höj värmen till 240°. Smula över 150-200 g chévre och gratinera i ca 15 minuter.

Ta ut formen och ringla över honung vid servering.


Gratängen kan varieras genom att man kryddar den med tex rosmarin, som passar bra till getost. Istället för honung kan man servera med en klick äppelchutney/marmelad med chili och rosmarin. Funkar bra till en köttbit har jag hört, men nu bloggar jag vegetariskt och det kommer bli lite kaka på kaka med rosmarin i gratängen då.


Quornfiléerna ska helst förberedas flera timmar innan de ska tillagas.

Marinera dem i mango chutney, chili, olivolja, rosmarin, soja, några skak currypulver, salt och peppar. Det går bra att hälla marinaden direkt i påsen med de frysta filéerna och sluta till. Låt dem tina och marineras långsamt i kylskåp. Stek i en blandning av rapsolja och smör. Ös gärna med lite av fettet medan du steker.

Av Vera - 4 november 2007 16:23

Väldigt enkelt & väldigt gott: marinerade bönor, pasta och parmesan.


Gör så här:

Ta en burk zetas blandade vita bönor, eller egenkokta av valfri sort.

Marinera dem i limehonung/honung, olivolja, en skvätt äppelcidervinäger och en skvätt citron, hackad salvia, örtsalt och peppar. Låt det hela gojsa i hop sig en bra stund. För lite mer sting passar det utmärkt med chilipulver eller strimlad chilifrukt i!

Koka pasta. Riv över parmesanost och toppa med bönorna. Det blir extra gott om du strösslar över en blandning av rostade frön (tex solros, sesam, linfrön och quinoa), vilka jag härmed utnämner till månadens krydda!

Av Vera - 4 november 2007 14:34

...som inte ens tar betalt för all honung vi får.

I skafferit finns just nu: ljunghonung, lindhonung, apelsinhonung, vanlig honung, limehonung, chokladhonung och punchhonung (fått nån annan stans) 

Denna helg har jag använt honung i nästan allt vi lagat, så snart kommer några goda recept! 

Av Vera - 4 november 2007 14:25

Hoppsan. I fredags kväll fick jag plötsligt ärva ett påbörjat tårtprojekt av mormor. Tårtan skulle serveras dan efter.

Ljus tårtbotten fanns, själv hade jag föredragit en botten med kakao.

I alla fall. Som tur var hade jag läst på affs Mat & dryck om en dumleganche till tårta. Så jag bestämde mig för att använda den och hallonsylt som fyllning. Vi snackar ju noll tid till planering. Bär hade jag i frysen tänkte jag, men det var ju ingen bra idé för frysta bär saftar sig nåt så övedj*vligt. Vinbär på klase däremot gick faktiskt väldigt bra, så det fick bli en "stilren" tårta med ytterst få bär ;-)


Dumleganachen gör man så här och läs noga nu, för det är svårt... inte.

Värm 3 dl grädde till strax innan kokpunkt. Häll dumlekolor från en påse i en skål och slå grädden över. Rör tills allt har löst sig. Jag tyckte påsen såg så liten ut, att det nog fanns en större variant egentligen... så jag tog två påsar = 300 g. Jag har i efterhand förstått att det räcker med 150-200 g och att man kan använda vilken choklad man vill! När chokladen har löst sig i grädden ska det hela kylas så det blir riktigt kallt. Sen är det bara att vispa med elvispen! Jag fyllde ena lagret med ganachen och sparade till att spritsa ovanpå.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards