Direktlänk till inlägg 31 december 2007

Nyårsmeny

Av Vera - 31 december 2007 11:19

Så här ser vår nyårsmeny ut ikväll. Helt vegetarisk detta år:


  • Palsternackssoppa med ädelost och rotfruktschips
  • Salviabiffar, med hasselbackspotatis och svamppytt
  • Chokladkaka med fikonglass

Orginalreceptet till Salviabiffarna lägger jag in här nedan och fikonglassen finns det recept på här. Förrätten blir ett experiment, så det receptet får jag återkomma med (om det faller i god jord)


Salviabiffar med svamppytt och tagliatelle


Till biffarna 6-8 stycken:

1 rödlök

1-2 vitlöksklyftor

0,5 tsk salt

0,5 tsk socker

1 tsk balsamicosås


1 burk blandade vita bönor (zetas, eller valfria hemkokta)

1 ägg

1,5-2 msk ströbröd

2 msk färsk hackad salvia + ca 8 blad till garnering

0,25 tsk salt

0,75 dl riven parmesan

rivet skal av en halv citron

svartpeppar, cirka ett kryddmått


Rapsolja och ev. smör att steka i.


Börja med att finhacka rödlök och vitlök. Värm olja i en panna och karamellisera löken tillsammans med salt och socker. Tillsätt balsamicosåsen mot slutet när löken fått fin färg och börjar bli krispig. Ställ åt sidan.


Mosa hälften av bönorna med en mosstamp. Tillsätt resten av bönorna och krossa till dem lätt, det ska fortfarande finnas bitar kvar som ger gott tuggmotstånd.

Blanda i ett ägg, hackad salvia, parmesan, citronskal och resten av kryddorna. Låt smeten dra i kylskåp nån timme. Det blir mycket lättare att steka biffarna då.


Sätt på pastavatten.

Värm ytterligare olja i pannan. Fritera resterande salviablad och lägg dem på ett hushållspapper att rinna av. Forma bönbiffarna och lägg dem i pannan med oljan från bladen kvar. Stek på medelvärme tills biffarna får fin färg på båda sidor.


Under tiden som pastan kokar är det dags att förbereda svamppytten.

Till två-tre personer:

en halv gul lök

100 g champinjoner

1 gul eller röd paprika

3 nävar bladspenat

2-3 msk sherry (kan bytas mot matvin eller citronsaft)

ca 1,5 dl vatten

örtsalt och citronpeppar

Valfri sort av grädde 1-2 dl beroende på om man vill ha det mer såsigt.

Valnötter


Hacka löken fint och kvarta champinjonerna. Strimla paprikan och fräs allt i en blandning av smör och olja. Lägg i spenaten efter en stund och rör om några tag. Slå på en skvätt sherry och vatten. Smaksätt med kryddorna och puttra någon minut. Tillsätt grädden och koka upp.


Lägg tagliatellen i en hög på tallriken med biffarna bredvid. Toppa pastan med svamppytten, ös över lite sås och dekorera med valnötter och de friterade salviabladen, som är som små krispiga chips. Det kan vara gott att droppa över lite färsk citron över pastan också när man serverar.

Vill man va lat skiter man i svamppytten och värmer en creme bonjour cuisine med svampsmak istället!

 
 
ertigo

ertigo

2 januari 2010 19:05

Hej,

Gjorde salviabiffarna till nyårsmiddag med vegisar, och de blev mkt bra, om än lite brända. Men det var knappast receptets fel. Stort tack iaf!

Vi gjorde dock med ugnspotatis istf för pasta. Det som är svårt med vegomat är att få det lyxigt, vet inte om du har ngt bra förslag på hur man gör?

Erik
Erik

http://eriksarkiv.wordpress.com

 
Vera

Vera

2 januari 2010 19:53

Kul att ni gillade biffarna. Om man inte tycker att vegomaten är lyxig kan man alltid satsa på tillbehör, tex marinerade oliver och fetaost, såser osv...
Kom gärna igen och berätta om du testat nån annan mat, det är kul med feedback :)

http://veralagar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards