Alla inlägg den 1 januari 2008

Av Vera - 1 januari 2008 19:18

Denna förrätt gjorde jag på nyår och den räckte till tre små skålar. Det går gott och väl att dubbla receptet och äta den till lunch.


Strimla ca 5 cm purjolök och finhacka en vitlöksklyfta. Fräs i smör och lägg ned en stor palsternacka eller två små i tärningar, en liten morot, tärnad. Fräs en stund till och slå sedan över några matskedar martini och cirka 3 dl vatten och en halv tesked salt. (Jag hade tänkt vitt vin först, men martini blev bra, palsternacka mår bra av lite sötma)

Låt koka upp, peppra en aning och koka rotsakerna mjuka. Häll i en klick tomatpuré, lite vegetapulver eller grönsaksfond och mixa soppan slät. Smaka av och bättra på.


Mosa blåmögelost (Bavaria Blue) med en klick cremefraiche, så att den blir lite lättare att hantera. Tanken var från början ädelost, men efter att ha stått och smakat på de båda sorterna tillsammans med soppan när jag förberedde den, föll valet helt klart på vit- och blåmögelost.

Klicka ned en sked av oströran i soppan och låt den smälta ut en aning. Servera!


Till detta hade jag tänkt mig knapriga rotsakschips. Smaken blev det inget fel på, men konsistensen blev segare än vad jag ville.

Hyvla långa palsternacksremsor på längden av rotfrukten. Lägg dem på bakplåtspapper och pensla dem med en blandning av olja, apelsinhonung, chilipulver, spiskummin och liiiite kanel. Strö flingsalt över och grädda i ca 200 grader tills chipsen fått fin färg.

Här kanske någon har lust att komma in med ett tips på hur man verkligen får krispiga rotsakschips?


Av Vera - 1 januari 2008 11:38

Länkar som inte nödvändigtvis handlar om mat, men är trevliga att kolla in ändå!

Camino magasin


Bookcrossing 

Skicka iväg böckerna du läst på en resa i världen och se vart de tar vägen 


Rättvisa barn

Elisabeth syr barnkläder med genustänk och ger gamla tyger nytt liv.


Peter

Berättelser och funderingar

Av Vera - 1 januari 2008 08:12

Dessa länkar uppdateras så fort jag hittar något läsvärt. Kom gärna med tips!


DNs samlade klimatartiklar

Läs särskilt Ingela Dahlins svar på frågor om mat


Naturskyddsföreningen

Här finns rapporten mat, klimat och utveckling för nedladdning


Natuvårdsverket


Camino

Livsstilsmagasin utan pekpinnar.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards