Direktlänk till inlägg 5 januari 2008

Klimatmat och gröna löften

Av Vera - 5 januari 2008 19:25

Miljöfrågor och senare då klimatfrågan är något som har funnits i mitt medvetande så länge jag kan minnas, men som jag ägnat mer eller mindre kraft åt.

Nu uppmanar matälskaren Lisa till gröna nyårslöften för 2008 och då får jag äntligen den där sparken i baken att börja skriva det här inlägget som jag gått och ruvat på i säkert en månad nu.
Mitt, som jag sagt, bidrag till miljön sedan 1994, har varit att inte äta kött och kyckling. Fisk och skaldjur däremot har jag ätit sparsamt av, men det känns mindre och mindre lockande, dels på grund av rådande fiskepolitik som släpper in långt mer fisk i butikerna än vad som är försvarbart och dels för att det som konsument då blir så mycket man måste välja bort i affären. Det känns som jag fastnat i sejträsket, men jag är inte fast besluten att ta mig ur det, inte på bekostnad av torsken och andra hotade arter i alla fall.

Läs mer här och ladda ned fiskguiden

2008 kommer jag att ägna en stor del tid till klimatfrågan, inte minst i mitt vardagliga arbete. Dessutom kommer det att synas på våra tallrikar. För någon månad sedan tog vi beslutet att den största delen av maten som serveras hemma ska vara vegetarisk. Barnen och maken är ju fortfarande köttätare, men kommer så vara mest utanför hemmet.

Ekologiska matvaror har inte funnits i särskilt stor utsträckning i vårt hem. Det har uteslutande varit en ekonomisk fråga och beslut. En vara gör ju ingen stor skillnad på ekonomin, men när det har handlat om att faktiskt kunna få mat på tallriken månadens alla dagar, så måste man välja ett billigare och kanske kvalitetsmässigt sämre alternativ. Sorgligt men sant. I takt med en stadigare ekonomi slinker fler och fler ekologiska varor ned i matkorgen och kommer fortsätta göra så under året. Till vår stora sorg har vår lokale krav-potatisodlare (som vi ofta handlat av) lagt av, på grund av bristande lönsamhet. På de senaste 14 åren har butikerna sänkt sitt inköpspris på potatis medan alla andra kostnader i samhället gått upp. Med den inställningen kanske det är lätt för exempelvis Coop att propagera för att de säljer den billigaste kassen ekologisk mat. Utbudet i påsen däremot, riskerar att bli sorgligt påvert.
Jag vet, det blir lite motsägelsefullt, att säga att vi inte haft råd att köpa ekologiska varor och sedan klaga på att återförsäljarna försöker hålla priset nere, men jag är tämligen övertygad om att det finns ett ganska stadigt spann pengar mellan inköpspris och butikspris.

Jag lovar också att skriva fler inlägg om ”klimatmat” och hur man kan äta på ett mer medvetet sätt. Det är ju till exempel ganska resurskrävande att äta nötkött, men att äta svenskt kött från nötkreatur är också ett sätt att bidra tillmångfald i den svenska naturen, då vi behöver öppna beteslandskap för att främja artfloran hos smådjur och växter. Men som sagt, mer om detta under året.


Varje gång som jag går in på bloggen kommer jag också att göra ett klick på the hungersite för att donera mat till dem som behöver.


Också ett sista löfte: jag ska bli en mer frågvis konsument. Hittills har jag varit en ganska timid sådan, som suckat i tysthet, men vad hjälper det. Nu ska jag fråga i butikerna och orka be om alternativa varor.

Bara en grej till förresten: har någon av er sett kravmärkta vegetariska hel och halvfabrikat? Jag tänker sojafärs, quorn och sånt. Finns det? Är man en miljöbov om man äter quorn?
Fram för en livligare diskussion på bloggen. Har du orkat läsa ända hit kanske du tycker något också?
kram!

 
 
Ingen bild

La mama

5 januari 2008 20:04

Som sagt, inte vet jag!! Men det är en väldigt intressant fråga!
Fiskfrågan är ju också rätt het, och inte lätt att lösa. Ska man rätta sig både efter WWFs rekommendationer och livsmedelsverkets riktlinjer för fertila kvinnor blir det inte mycket att välja på! Samtidigt visar allt fler studier hur viktigt det är för hjärnan med ett fiskintag som är högre än de flesta svenskars. Egentligen borde vi alla äta fisk 2 eller 3 gånger i veckan. Men vilken?
Själv har jag ägnat julen åt att överkonsumera sill! :-)

 
Lisa

Lisa

5 januari 2008 20:11

Du gör ju massor redan! jag tycker också att det är viktigt att skilja på kött och kött, vi äter numera väldigt mycket vilt. Kalasgott och snällt mot miljön, vi behövde bara ta det där beslutet att altid kolla in vilt i första hand.

Jag lägger upp en länk nu. Gillar din blogg!

http://taffel.se

 
Karin

Karin

5 januari 2008 20:28

Hej Vera! Bra inlägg! Biofood har nog soja- och quornprodukter (www.biofood.se - kolla återföräljarlistan). Om du är ute efter färdig färs att bara värma så är jag osäker, men alternativet är ju annars att göra storkok och frysa in.
Sill tycker jag är ett väldigt bra (och billigt!) alternativ till annan fisk. Stekt panerad med potatismos och lingon! Perfekt vardagsmat.

http://enkreativrora.blogspot.com

 
Ingen bild

Vera

5 januari 2008 20:37

Karin: tack för länken! Jag behöver inte hel-färdig färs, kryddar gärna själv!
Sill är bra och billigt, men jag måste tyvärr säga att jag gillar det sådär.

Lisa: Vilt måste ju vara perfekt och spännande att experimentera med!

 
Dieva

Dieva

6 januari 2008 11:23

Som sagt, du gör redan mycket. Jag tror att det är viktigt att inte tappa sugen bara för att man inte kan göra allt rätt.
Precis som Lisa kommenterar så borde vilt vara ett alternativ som också tilltalar köttätarna. Tidigare var rådjur nödmat här i huset när kassan var skral men det är kanske dags att börja äta det igen. Jag tycker i och för sig att köttet är knepigt att tillaga, det blir så lätt torrt.

http://dieva.wordpress.com

 
Ingen bild

Ulla

6 januari 2008 15:39

Tycker att du kan vara mer än nöjd med det du gör.Här försöker jag luras lite, gubben tror inte att han blir mätt på vegetariskt, men vi har ju egenodlat i frysen och köttet får vika för mer soppor o gratänger.
Fisk är en svår fråga och jag hoppas att vi kunde äta mer strömming istället för att det går till foder.
Ulla

 
Busmamman

Busmamman

10 januari 2008 10:56

Jamen, här fick jag ju svar på en av mina tidigare frågor. :-)
Ja, det är viktiga frågor du funderar på. Jag är oerhört oroad över fiskebeståndet. Skrev på en sån där uppropslista, eller vad det heter, på en site som jag nu tyvärr inte har länken till. Återkommer om jag hittar den.

Sen tänkte jag tipsa om en bok, Den hemlige kocken, som kanske inte tar upp klimatmat, men däremot en massa annat som finns i maten som säljs i våra butiker. Intressant och tankeväckande!
/Nadja
P.S Varför ska man inte äta kyckling?

http://busmammans.blogg.se

 
Ingen bild

Vera

10 januari 2008 18:50

Hej
ja den Hemlige kocken har jag sneglat på, men ärligt talat, jag tror inte att jag vågar läsa den... Jag är kräsmagad nog, så jag skulle nog gå totalt i spinn om jag läste den.

 
Kinna

Kinna

13 januari 2008 13:25

Lycka till med de gröna löftena. Vi äter mycket kött och har kommit överens om en veg. dag i veckan framöver. Hoppas du kommer att läsa hos mig ändå.

http://kinnasblogg.blogspot.com

 
Vera

Vera

13 januari 2008 20:14

Kinna: klart jag kommer läsa hos dig ändå! Min hobby är ju att gå igenom mormors gamla kokböcker!

Alla: kul att ha fått så många kommentarer :)

http://mat.bloggagratis.se

 
Karin

Karin

18 januari 2008 15:23

Vera (som inte gillar sill...), prova den här sillen, den är busenkel och smakar inte så silligt! http://blommigfalukorv.blogspot.com/2008/01/sill-i-dill.html

http://blommigfalukorv.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards