Alla inlägg den 9 januari 2008

Av Vera - 9 januari 2008 16:56

Äntligen har skolan börjat och jag kan fritt spåna iväg på middagsmaten utan att oroa mig för att pet-i-maten-pojken ska drabbas av akut näringsbrist. Det förhåller sig nämligen så att när han inte är hemma så äter han riktigt bra. Jag tror det stavas föräldrauppror...

Idag kom han i alla fall hem mätt och belåten från skolan och jag stekte majspannkakor och serverade med en avokadosalsa och spenatsallad. Matchen slutade två-två, fast lilleman hade nog anslutit sig till de vuxnas läger om det inte var för att han är sjuk och aptitlös.


Majspannkakor:

Vispa samman 1 dl polenta, 1 dl vetemjöl och 3 dl mjölk. Vispa ned tre ägg och låt gärna smeten stå och dra ett tag.

Ta under tiden fram ca 2 dl majs, strimla ca en decimeter purjolök, finriv en morot och riv ca en halv dl stark ost. Blanda ned allt i pannkakssmeten.

Stek plättar eller pannkakor i olja eller smör på medelvärme och låt dem få fin färg på båda sidor.


Avokadosalsa:

 Tärna en till två avokados, lägg i en skål och pressa över saften av en halv citron.

Strimla en röd paprika och fin hacka rödlök (välj själv hur mycket du vill ha. Jag tycker att det räcker med lite, medan andra vill att den ska dominera)

Pytsa i oliver (jag tog oliver marinerade i citron och chili, eftersom jag hade tänkt ha i lite färsk chili i salsan, men inte hade det hemma) och krydda med örtsalt, chilipeppar och citronpeppar. Strila över lite olivolja och rör runt.


Sallad:

Gör, i en djup skål, en vinägrett av en tsk flytande honung, en tsk senap, en halv matsked äppelcidervinäger och en msk olja. Fyll på med bladspenat och machésallad. Blanda runt lite snabbt så att vinägretten fördelas i salladen.


Toppa pannkakorna med salsan och sallad och klicka över lite turkisk youghurt.

Av Vera - 9 januari 2008 10:33

för då var det våran minstings födelsedag!

Och vad ska en tvååring ha om inte en pannkakstårta!?


Själv blev jag som heltidsarbetande degraderad till tårtdekoratör, medan maken ägnade halva dagen åt själva bastillverkningen.

Tårtan fylldes med blåbärssylt och vispad vaniljglass och dekorerades med ännu mera glass, frysta blåbär och punchhonung ringlat över. 


Ett tips bara. Om du inte har ett kylrum att arbeta i är det ingen idé att lägga ned sig nåt värst på själva dekorationen, för det smälter ändå fort som attan.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards