Alla inlägg den 28 januari 2008

Av Vera - 28 januari 2008 18:20

Matälskaren Lisa är duktig på att hålla igång diskussioner på sin blogg och gör den levande för läsarna på många olika sätt. Nu har hon blivit utmanad att bekänna sju bistra sanningar om sig och köket. Alla som vill får hänga på!


Här kommer Vera bekännelser:


1. Jag har en sjukt känslig näsa. Hade jag varit smart kunde jag använt den till något bra som sommelier eller nåt. Nu är snarare näsan min hämsko i köket. Jag känner ALLA nyanser och finns det en aningens doft som får min näsa att rynkas så känner jag smaken av just det i maten sen.


2. Ovanstående näsa gör också att jag är ganska försiktig med kryddning, vilket gör att det ofta blir rätt mesigt för mina gäster. Ett tips alltså, har du inte en näsa som mig, kräma på lite extra om du lagar utifrån mina recept.


3. Den anledning som från början fick mig sluta äta kött, var konsistens. Torr och knaprig stekyta var det enda för mig. Exakt tempererade biffar som fortfarande var saftiga framkallade kalla kårar och vi ska inte tala om broskknaster *ryyyys*. Detta var 1994 och jag har provätit kyckling sen dess, men det gick inte.


4. När jag var 12 år skulle jag på sportlovet överraska mamma med middag. I Kamratposten hittade jag ett recept på jugoslaviska köttbullar med nån omelettyoghurt. Kummin skulle det vara i också. Jag har ju redan berättat om näsan, så nog anande jag oråd medan jag lagade, men jag dukade fram och vi satte oss. En tugga och jag fick springa till toan och kräkas. Mamma var snäll och sa att det var gott, men brorsan låtsades inte.

Därmed är kummin bannlyst i mitt kök. Likaså färsk koriander. Punkt.


5. Jag kan i princip inte följa ett recept, utan tänker alltid, men jag gör sisåhär istället. De enda recept jag följt till punkt och pricka är nog Jan Hedhs brödrecept.


6. Jag gillar inte maräng. Jag gillar sötsaker men inte sockerslisk. Sockerslisk kombinerat med lukten av äggvita. Say no more. Ok om marängen är genomgräddad så kan jag väl smaka, men fortfarande halvrå *ryyys igen*


7. Idag var första gången någonsin som jag köpte hem stjärnanis.


Någon mer som har något att bekänna?

Av Vera - 28 januari 2008 15:58

I usa för ca 12 år sen så hade jag en liten, enportions, glassmaskin med metallinsats och vev. Denna la man i frysen och sen hällde man i det man ville frysa, yoghurt tex, vevade och voila: glass!
Är det någon som har sett en sån och vet var den finns att köpa?

Jag vill så gärna ha en så jag tror att det rätta tipset kan generera ett pris.

Skulle det duga med en laddning av mitt örtspäckade salt till sommaren? 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards