Direktlänk till inlägg 14 februari 2008

Andra kockar, god men salt soppa!

Av Vera - 14 februari 2008 21:59

Har varit borta för seminarier i två dar och alltså fått en massa mat lagade av andra.

Att åka iväg på jobbresor och beställa vegetarisk mat kan vara ett riktigt lotteri. Med kollegans upplevelse, av en tallrik ruccolasallad med en stackars skrämd coctailtomat i mitten, i åtanke, var förväntningarna lågt satta. Den där salladen var inte, om någon trodde det, en liten sidotallrik på lunchen eller så, den VAR den vegetariska lunchen en vacker dag i Bryssel...

Well, resan bar till Helsingborg och väl där möttes jag av en svamplasagne omgiven av en kryddig rattatouille och grillad zucchini. Gott, men lite hårt gräddad lasagne eftersom ingen ostsås krämade till det hela.

Dagen efter hade kocken verkligen tänkt till och in kom en tallrik (alltså det här är bara gissningar, för vi fick inte rätten presenterad för oss) med grönsaksfylld aubergine med pinjenötter och parmesan. Tomatsås med parmesan!? och en ostkorg (smält västerbotten!? formad som en korg) med saltrostade morötter.

Jag gillade verkligen tanken bakom båda rätterna, men för dag två måste jag nog komma med ett påpekande: ska man använda så mycket ost i en rätt, så bör man vara försiktigt med saltkaret. Och eftersom det är rätter som inte står på menyn kan det vara trevligt att få dem presenterade för sig. Å andra sidan hade ju någon verkligen tänkt till och inte bara slängt ihop en pasta med tomatsås, och då är man benägen att förlåta mycket. Att jag var mätt så att jag mådde illa i fem timmar efteråt, avslöjar väl också att jag nära på slickade tallriken.

Ena kvällen bar det över till Borgerkroen på andra sidan sundet och minsann, fyra olika smörrebröd hade de trollat fram. Jag älskar rostad lök!


På vägen hem (inte samma kväll som smörrebröden alltså) kastade vi oss varsin tallrik vegetarisk sushi på stationen i Göteborg. Varför, varför, har jag aldrig gjort egen sushi? Och varför köper jag inte rättika oftare?

Se där, jag tror jag just har skissat upp matplanerna för helgen. Något en nybörjare bör tänka på? Sitter det nån luttrad sushirullare där ute och läser? Och den tunnt skivade ingefäran man får på sidan, är den naturell eller picklad på något vis?

 
 
Ingen bild

sushilisa

15 februari 2008 20:22

Den e picklad!!
http://www.hub-uk.com/cooking/tipssushi.htm

 
Ingen bild

Vera

16 februari 2008 13:11

ja, men precis. Jag listade ut ett recept igår som står och gottar till sig nu. Ikväll smäller det, eller rullar vi, vill säga!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards