Direktlänk till inlägg 17 februari 2008

Sushi för dummies

Av Vera - 17 februari 2008 19:50

Så där ja. Nu har jag gjort det. Vegetarisksushi alltså, som säkert skulle fått vilken japan som helst att skratta sig röd i ansiktet, men so what, de var inte bjudna ändå ;)

Den lätt beroendeframkallande garin (typ picklad ingefära) var hur lätt som helst att göra! Eller nåja, med alldeles vanlig ingefära blir den inte så där rosa och fin, men det duger. Ett tips är att skära ingefäran med potatisskalare. Då blir det tunna fina remsor.

Gudomligt god ingefära ligger och drar sig 

Gör så här: Skala ingefära och skiva tunnt. Koka upp vatten och låt ingefäran dra i det heta vattnet ca 10 min. Häll av och låt ingefäran rinna av i en sil.

Hetta upp 1 dl risvinäger och 1 dl socker + 1 tsk salt, så att sockret smälter. Lägg ingefäran i en burk och slå över den heta lagen. Låt stå och dra i några timmar. Förvara i kylskåp.


Sushiriset smaksätts med samma slags lag fast i mindre mängd. Medan det svalnar kan man börja förbereda olika fyllningar tex avokado, marinerad tofu, lövtunn omelett, rostade sesamfrön, morötter, gurkstavar och wasabi (eller pepparrot då eftersom vi bor i Sverige)

Det var faktiskt inte så svårt som jag trodde att göra norirullarna. Det gick lätt att både rullar och "limma" dem med vatten.

Tre små ålar som sover?

När barnen sen somnat var det bara att skära upp, duka med pinnar, tallrikar och små sojaskålar och börja doppa. Visst är det kul när utseendet på maten är halva upplevelsen!

Dessvärre kan vi konstatera att konsums sushilagande kunder här nog är rätt få till antalet. Norin hade en konstig bismak som vid en närmare koll kan ha berott på att datumstämpeln gick ut i maj 2007... Tur då att vi blev mätta utan alla rullarna!

Matglädje! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards