Alla inlägg den 18 februari 2008

Av Vera - 18 februari 2008 20:04

Ja, vad ska man kalla dem egentligen? De där bullarna som gör allt för att likna köttbullar, passar utmärkt till potatis, lingon och gräddsås, men saknar det köttiga som faktiskt gör dem till köttbullar.

I alla fall, nu har jag fått ett idiotsäkert recept, som jag såklart gjort om, men det är inte tack vare min omgörning dessa vegbullar är solklart hållfasta. Jag vet faktiskt inte vem som är receptmakare.


Du behöver:

1,5 dl mandel

1,5 dl ströbröd (Vera säger 1 dl havregryn och 0,5 dl ströbröd)

1,5 dl riven ost

2 msk riven lök

3 ägg

1 msk vatten

1 tsk salt

svartpeppar

(Vera säger, lägg till ett kryddmått chilipulver och en tesked basilika)


Kör mandeln och ev havregryn i matberedaren tills det finfördelats. Blanda samman allt till en smet och låt svälla en stund. Forma med blöta händer små bollar och lägg på en skärbräda.

Koka under tiden upp en liter vatten med grönsaksbuljong i en kastrull. Koka bullarna i åtta minuter. Låt dem rinna av väl och stek sedan i stekpanna medan du stänker över soja så att de får lite fin färg och smak.


Detta är grunden men jag har för avsikt att experimentera med en mängd olika smaksättningar. Bra och snabb vardagsmat som till och med ungarna gillade!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards