Direktlänk till inlägg 20 februari 2008

Rätter som går om och om? Älskade jordbor!

Av Vera - 20 februari 2008 13:47

Rotsaker på längden och tvären är en hit här hemma och en regelbundet återkommande rätt är rostade rotsaker med ost.


Vi tar vilka rotsaker - eller jordbor som jag vill kalla dem, visst är det ett bra ord!? - vi har, tärnar eller klyftar och lägger i en stoooor form, stänker över olja och kryddor och kör in i ugnen på ca 225°. När det är nästan färdigt smular vi över fetaost eller chevre och gratinerar en stund.

Ibland steker vi haloumi i skivor och serverar till istället.


Rödbetor är gott i, men ger ju hela anrättningen en väldigt speciell färg...


Kryddningar då. Några favoriter:

Enklast: olivolja, salt och peppar

God: olivolja, timjan, citronpeppar, salt och ev lite äppelcidervinäger

Perfekt till chevre och rödbetor: olivolja, vitlök, rosmarin, lite honung, örtsalt, svartpeppar. (Man kan också tärna i ett äpple och låta gå med en stund i ugnen)

Fräsch: olivolja, vinäger, sweetchili, rivet skal av citron, en gnutta honung, salt och peppar.


En stor sallad med rostade solrosfrön och en youghurtsås har vi ofta till. Ibland hummus eller avokadoröra och det absolut godaste och vackraste är att strössla över en massa granatäppelkärnor. Dessa underbara små rubiner!


Vilken är eran standardrätt? Jag länkar gärna om det finns ett färdigt recept, annars får ni gärna lägga in det i en kommentar!


Ps: ett väldigt smart tips, om man inte vill ha så mycket olja i, är att lägga kryddor och olja i en påse, hälla i rotsakerna, stänga till och gnida runt! ds 

 
 
Ingen bild

lisafis

20 februari 2008 17:06

vad gör jag för fel när mina rotsaker blir torra OCH råa trots lång tid i ugnen?

 
Vera

Vera

20 februari 2008 18:02

Hm, för stora bitar? För hög temperatur? Inte täckt dem med olja tillräckligt? (testa pås-tricket) Man kan också vänta med att salta på rotsakerna tills de varit en stund i ugnen. Salt drar ju som bekant ut vatten.
Ett snabbknep är ju annars att koka upp vatten i vattenkokare och låta rotsakerna puttra i detta vatten+salt i en kastrull max fem minuter innan de åker in i ugnen. Då kan jag inte tänka mig att de blir torra.

http://mat.bloggagratis.se

 
Busmamman

Busmamman

20 februari 2008 22:57

Låter supergott - tack för tips! Såna här tips behöver jag verkligen för tillfället... vilket betyder att jag inte själv har några bra standardrätter att delge dig. Jag är verkligen verkligen ingen höjdare på matlagning och fantasin är urusel.

TAck för kommentaren i min blogg - du hade gärna fått tillbringat en lyxdag med mig, som det faktiskt blev för mig idag. :)

http://busmammans.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards