Alla inlägg den 8 mars 2008

Av Vera - 8 mars 2008 20:31

Sej, sej, sej. Sej mig, kommer vi snart tröttna på dej?


Sej är i stort sett den enda fisk jag köper nu. Fryst i block. Vi har inte tillgång till färsk fisk här varje dag och det känns ändå som att det mesta är no-nos.


Orginalreceptet (då ska man ha kolja och steka i panna, servera med potatismos och citronklyftor) till den här rätten använde jag en gång för att snärja min nuvarande man med. Det och ganska mycket vin. Vet inte vilket av dem som fällde avgörandet, men det gick ju bra!


Lördagsmiddag med många smaker kommer här:

Börja med att koka potatis. Ni klarar det nog utan recept!


Ört- och grönsakspanerad fisk

Hacka grönsaker, tex zucchini, rödlök, vitlök, paprika och aubergine riktigt småttismåttit. Hacka ned färska örter och riv i lite citronskal. Riv över valfri mängd parmesan och blanda allt väl.

Salta och peppra fisken. Använd ägg till paneringsgrund om du vill. Nu struntade jag i det eftersom jag ändå inte orkade stå och steka en pillrig panering i panna... Istället brynte jag smör i en ungsfast form. La fiskbitar i och öste paneringen över, plus några små smörkluttar och citronsaft.

Skjuts in i ugnen, 225° tills fisken är genomstekt och paneringen fått färg.


Grillad papaya med sechuanpeppar

Det är papayan som ser ut som en laxkotlett på bilden...

Skär papayan i en-två centimeter tjocka skivor. Gnid den med en citron eller varför inte blodapelsin. Pensla med olivolja och strö över flingsalt plus rostad mortlad sechanpeppar/sichuanpeppar.

Grilla på galler i ugnen och vänd så att båda sidor får fin färg. Krydda ev lite till när papayan är färdig.


Annanassås

Den här såsen är ett experiment av vad som råkade finnas i kylskåpet.

Ta en burk creme fraiche som det inte är så mycket kvar i. Ös på krossad annanas (låt den rinna av så det inte blir för blött) tills burken är nästan full. I med 1-2 matskedar sweetchilisås. Rör om ordentligt och krydda med sechuanpeppar. Smaka av och se om det behövs mer chili eller peppar.


Som en extra bonus till barnen, som äntligen lagt en till rätt på listan över acceptabel mat, stekte vi även upp det sista av polentan från igår. Många smaker blev det och vi slickade tallrikarna!


Av Vera - 8 mars 2008 19:31

Jag fick tag på torkade sojafiléer igår. Helt perfekt eftersom vår butik inte haft quornfiléer på, i alla fall, en månad nu. (Måste rycka upp mig och bli så där frågvis och beende som jag lovade)

Fredag och allt. Nu var vi värda lite god mat efter alla sjukor. Jag bläddrade i alla mina nya kokböcker (bild kommer) för att hitta inspiration och om jag gjorde! Karin Franssons bok Sju årstider är ljuvlig. Så jag bestämde mig för knaperstekt polenta med sallad och basilika till förrätt och Ugnsbakade rödbetor med sojafiléer i örter och getfärskost.

Till förrätten hade jag faktiskt tänkt följa ett recept ur Karins bok, med enda skillnaden att ha ruccola i istället för nässlor. Men när jag läste receptet visade det sig att både måttangivelserna för nässlor och smör saknades så det fick bli improvisation. Dessutom hade jag ingen fetaost så det fick bli parmesan istället.


Knaperstekt polenta med ruccola:

Koka upp 3 dl mjölk med 2 dl grönsaksbuljong. Häll i 1,5 dl polenta och koka försiktigt under omrörning, ca 15 minuter. Det ska vara en fast gröt. Skålla två rejäla nävar ruccola och hacka dem grovt när de runnit av. Rör ned ca 80 gram riven parmesan och några matskedar smör. Blanda väl. I med ruccolan och rör om. Tryck ut gröten i en oljad form. Använd en plastslev/slickepott fuktad med kallt vatten så blir det inte så smetigt.

Låt svalna och stelna.

Skär polentan i portionsbitar eller använd pepparkaksmått. Vänd bitarna i mera polentagryn och stek dem gyllene i lite olivolja och smör.


Sen var det dags för huvudrätten. Rödbetorna stod redan i ugnen när jag började med sojafiléerna. De fick koka i tio minuter innan jag hällde av vattnet. Så hettade jag upp olivolja vitt vin, hela vitlöksklyftor, schalottenlök, timjan och salvia. Filéerna lades på rödbetorna och så öste jag över marinaden/skyn som doftade underbart. Detta kan ju inte gå fel, eller hur!? På med flingsalt och in i ugnen. Grädda grädda, laga laga!

Ut ur ugnen och på med flingsalt. Varsågoda!

Doing doing doing. Gaffeln studsar mot vad man kunde misstänka skulle vara en mör filé med allehanda ljuva medelhavssmaker.

Här ligger några studsbollar och skäms

Bonk. Filéerna åker tillbaka i formen och vi käkar skitgoda rödbetor med färskost av getmjölk och ännu mera av förrättspolentan. Det var inte så illa ändå kan jag lova!

Av Vera - 8 mars 2008 19:14

Vardagen tar verkligen tiiiid, men nu är det helg och dags att uppdatera med lite matäventyr, eller hur!?

Nu börjar jag! 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards