Direktlänk till inlägg 16 mars 2008

Levainbröd med annan start

Av Vera - 16 mars 2008 20:48

Martin har verkligen lagt ned sin själ för att hitta på "demokratiska brödrecept", vilket betyder att man ska kunna baka dem trots att man arbetar heltid. Och nu snackar vi inte snabba bröd med 50 g jäst till 5 dl vatten, utan bröd på surdeg och vildjäst.

I lördags blev jag sugen på att ge mig på Martins "Stureby levain II"  men jag hade ingen vildjäst på lut. För länge sen minns jag att jag läste och även testade, att göra levain från surdegsgrund, som Jan Hedh rekommenderade.

Eftersom jag har så morgonpigga barn var det bara att sätta igång arla lördagsmorgon.

Gör steg ett så här:

25 gram surdeg

15 gram rågsikt

20 gram vetemjöl special

25 gram ljummet på gränsen till varmt vatten.


Blanda i liten skål och sätt på ett lock eller plasta in.


Sen följde jag Martins recept hela vägen tills det kom till gräddningen. Här kör jag 275° i fem minuter och sedan 200° i 50 minuter. Det blir lagom i min ugn.

Resultatet? Jag blev inte besviken. En massa jäskraft fick ugnen att se liten ut och inkråmet på brödet var härligt mjukt och luftigt.

Så nu vet du, har du ingen vildjäst är det ingen ursäkt för att låta bli :-) 

 
 
Martin

Martin

18 mars 2008 09:44

Det ser fantastiskt ut! Vad roligt att det funkade så bra med vanlig surdeg. Var det råg- eller vetesurdeg? hej!

http://paindemartin.blogspot.com

 
Vera

Vera

18 mars 2008 10:01

Det var en vanlig rågsur, därför tog jag lite rågsikt där i första steget, men sen funkade det fint med bara vete!

http://mat.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

19 mars 2008 20:47

Jag har länge varit sugen på att baka ett bröd på vildjäst så jag kommer säkerligen snart att skrida till verket. Blir ju ganska sugen när man ser ditt vackra bröd!

http://www.caminomagasin.se/camino-challenge/linda

 
Vera

Vera

19 mars 2008 22:04

Kör på Linda! Det enda kruxet är att brödet tar slut väldigt fort... :D *skakar smulor ur tangentbordet*

http://mat.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards