Alla inlägg den 20 mars 2008

Av Vera - 20 mars 2008 18:54

Jag ser att det ramlar in en massa folk till bloggen via sökningen enkel tårta.

Så varför inte lägga upp ännu ett superenkelt recept, förutom det här. Så ta nu ett djupt andetag och vet att du kan slappna av ikväll, ni kommer att få äta tårta i påsk ändå!


Lätt som en plätt-tårta:

Riv 300 gram mandelmassa och blanda med tre ägg. Tryck ut smeten i en form med löstagbar botten. Grädda i 175° i ca 25 minuter. Låt tårtan svalna.

Vispa creme fraiche med lite vaniljsocker (smaka av hur mycket du vill ha). Välj om du vill ha fluffig eller hård topping. Bred creme fraichen över tårtan och garnera med bär. Häpp!

Av Vera - 20 mars 2008 11:21

Kastar in ett egenkomponerat recpet på Spanska Kikärter som passar utmärkt på ett buffébord. Det kan ju hända att någon drabbats av akut påskpanik och får ett akut stillestånd i mathjärnan. Det brukar hända mig titt som tätt. Jag låtsas vara ute i god tid och planerar och så, men sen av nån konstig anledning brukar jag förkasta planerna och sen står jag där: HJÄLP!


Här kommer ett gäng spanska kikärter alltså, med ganska mycket inspiration av Lottas Spanska kikärtssoppa i Bergenströms Kärlek oliver och timjan:


Fräs en hackad lök eller rödlök i kastrull, tjoffa i rejält med spiskummin, kanske så mkt som en matsked (eller nästan då.. :o) I med ca 2 msk torkad basilika.

Fräs runt en stund. I med två konservburkar kikärter eller ca 4-5 dl egenkokta och en frp passerade tomater, en halv msk socker och en halv msk salt. Vill du hotta upp det hela så det blir starkare kan du slänga i lite chili eller cayennepeppar. Koka ihop ca 20 min. Det ska inte vara så mycket sås utan mest kikärter med "gegg" runt. Ta av från plattan, pressa över saften av en citron och klipp över en halv kruka färska basilika.

 Smaka av med salt och peppar. Servera som tapasrätt och gärna med extra citronklyfta att pressa över själv vid bordet.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards