Alla inlägg under mars 2008

Av Vera - 3 mars 2008 18:07

Vegofan som jag är har jag länge letat mig gråhårig efter det lilla svarta fröet nigella/kalonji/lökfrö och allt vad den nu kan heta. Tillslut en dag på vårt Balkanlivs när jag var ute efter hel spiskummin fick jag se något som var misstänkt likt det jag inte var ute efter just den dagen: heureka! kalonji!

Nej men vänta nu. Svart kummin står det på påsen. Det är säkert gott i vilket fall tänkte jag och tog, läs köpte, en påse. Nu var det ju också så att det faktiskt var rätt!

Idag skulle jag laga nåt med kryddan. En kikärtsgryta tänkte jag mig. Förkyld och totalt befriad från lukt- och smaksinne blev det hela till ett spännande experiment där jag helt får förlita mig på makens omdöme och kommentarer. Vi kan kalla oss för V och P.

V öppnar påsen med svart kummin/kalonji/nigella. Luktar, känner inte ett smack. Går till P.

- Känner du nån lukt?

- Mm.

- Vad luktar det då?

- Gott!

- Vilken målande beskrivning. Du ska ha tack!

V rostar fröna tillsammans med bruna senapsfrö. Fräser purjo och vitlök, häver i kikärter och rostade frön. I med grön paprika, i med zucchini. Hoppsan chilin var möglad. I med pulver istället! På med vatten och tomatpuré och gurkmeja. I med röd paprika, hackad ingefära och gröna russin. Krydda med vegeta. Under tiden puttrar en gryta matvete bredvid.

V: Luktar det nåt nu då?

P: Ja, gott.

V: Hur då?

P: Lite örtigt.

Dags att servera. P slevar på och slevar in. V försöker njuta av konsistensen, för smaken lyser med sin fråvaro. V skrapar ihop tio svarta frön och börjar knapra för att få känna vad det smakar. Inget. Ber P att göra likadant.

V: Vad smakar det?

P: Gott, lite beskt. Som mandelbräserade luvor. Något bättre svar får du inte av mig.


Ja ja, gott är väl betyg gott nog på en måndagsmiddag!?

Av Vera - 1 mars 2008 18:33

Mina drömmar om bokrean fick rejält grus i maskineriet den här veckan. Vi ska inte gå in på detaljer men jag blev rejält förhindrad i mina planer, av en, ska vi säga sjuka du helst inte vill få på väg hem 60 mil i bil...

Tur då att bokus finns, för till dem orkade jag knappra in en beställning på ett antal spännande matböcker!

I fredags var jag i alla fall i farten igen och då gick jag och en av sönerna, snart sju år, in i en bokhandel ändå. Han fick välja en bok om han ville och jag höll upp den ena mysterieboken efter den andra, men vad han fastnade för var Första bakboken. Trevligt, kanske kan man hoppas på en efterträdare i köket? Vad han inte vet att en till bok snart kommer på posten: Italienskt hemma hos Johanna

Själv hittade jag en bok som jag inte kan fatta att jag missat. Hur har denna bok kunnat ges ut utan att jag märkte det? Det var ju som att hitta en själsfrände eller få Manna från himlen *fniss*.

Nöjda och glada gick vi till ett fik med våra böcker och över en morotskaka och en kladkaka smidde vi kakbaksplaner för eftermiddagen.

Mandeldrömmar föll valet på, eller kanske ska vi kalla dem för monsterdrömmar!? Ingredienser: riven mandelmassa, vispad äggvita och karamellfärg. Röd skulle det va. Grön tog vi och blev lite trötta i armen av allt rörande, så färgen blev lite ojämn. Men här har ni dem, monsterdrömmar ala Linus:

Han var rätt stolt när han bjöd oss på eftermiddagskaffe!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards