Alla inlägg under april 2008

Av Vera - 29 april 2008 11:47

...när man kan äta vinägrettpotatissallad med smak av senap?

Jag tror aldrig att jag kan få nog av fräsch potatissallad och med gröna linser i salladen och nystekt haloumi vid sidan blir jag helt okontaktbar!

Här är ett recept, igår blev det något av skåprensartema på det hela: senap, honung, gräslök, olivolja, vitvinsvinäger, salt, peppar och pressad citron i vinägretten.

Några strimlade knipplökar, mycket linser, några körsbärstomater och rostade senapsfrön, svart kummin och pumpafrön på toppen.

Tur att det blev över till matlåda. Hej!

Av Vera - 27 april 2008 17:29

Jag fick nyligen boken Bar Italia och har redan testat flera recept. Bla grillad inlagd zucchini och spenatfrittata. Nu har jag gått och sneglat på glassrecepten i en veckas tid, men jag har ingen glassmaskin. Tillslut bestämde jag mig för att testa ändå, med elvisp och hejdundrandes mycket tålamod. Nu sitter jag här med hela magen full av iskall gelato al ciocolato (choklad) och gelato all´arancia (apelsin)


Chokladglassen var busenkel att göra. Blanda 80 gram kakao, 175 gram socker och 2 msk maizena i en kastrull. Häll upp 7,5 dl standardmjölk i ett mått och blanda hälften i kastrullen. Rör slätt och tillsätt resten av mjölken. Hetta upp under omrörning så att krämen tjocknar. Svalna under lock och kör i glassmaskin, alt ställ in i frysen och rör med elvisp några gånger under infrysningen.

Skeda upp och låt publiken imponeras utan att du talar om hur lätt det var!

Käckt också att jag hade nästan likadana glas att servera i va!?

Av Vera - 25 april 2008 15:58

Detta inlägg tillägnar jag min nät-kompis La Mama som minsann har gått och blivit trebarnsmor. Grattis, grattis!

Jag har roat mig med att samla ihop lite mellanmålsfikor/mackor/efterrätter nu när du efterlyste lite mer gott än de där muffinsarna nedan!

Så håll till godo och mota amningshjärnan i grind med något gott ;-)


Värsta goda mackan

Morotsbiscottis

Mumsig rabarberefterrätt Variera gärna med lite rostade solrosfrön och nötter!

Läskande smoothie med apelsin


En liten järnshot får man i ett mellanmål av kornmokex med mesost på och ett glas nyponsoppa/apelsinjuice.


Sen ska vi inte tala om hur gudagott det är med turkisk youghurt, rostade nötter/mandlar/frön och honung. Det kan en nybliven mor gott unna sig!


Kram och pussa mycket på bebisen!

Av Vera - 20 april 2008 19:40

Nu spirar nässlorna och i helgen blev de tillräckligt stora för att jag skulle få ihop till en soppa. Nästa vecka blir det pesto! Den som vill ha ett recept redan nu kan kolla här!



Soppan jag gör är nog ganska standard: Fräs purjo, en tärnad potatis och en tärnad morot. Slå på vin och buljong och koka upp. I med en liter förvällda och hackade nässlor. Koka färdigt, mixa och slå i lite creme fraiche eller grädde. Smaka av med kryddor.


Idag serverade vi med en örtolja, lite hyvlad parmesan och äggklyftor. Nybakt surdegsbröd till det och sen är man nöjd och glad med några nya fräknar på näsan efter en riktig trädgårdshelg.

Jag tittade till rabarbern och alla örter idag. Rabarbern har stora svällande knoppar på väg upp och något grönt blad kunde skymtas. Timjanen har redan satt fart, oreganon och myntan börjar också titta upp.

Tänk att det faktiskt blev vår till slut!

Av Vera - 19 april 2008 20:01

Ljuvligt, två soliga fikor på två dagar!

Av Vera - 19 april 2008 19:51

Mellanmålsmuffins med knaprig topp


Den som känner Vera vet att jag nästan alltid är hungrig och att jag älskar att fika. Jag råkar visst ha begåvats med en hyfsat hög ämnesomsättning och därför duger det inte bara med nåt fjösigt sliskigt winerbröd till förmiddagslatten, det måste vara nåt som stannar i magen. Därför låg jag halva natt till fredag och funderade ut vad det ultimata muffinsreceptet skulle kunna vara för våran fredagspicknick. Resultatet blev:


Tranbär och päronmuffins med grahamsmjöl

6-8 stora muffins. Ugn 200°

Blanda först samman de torra ingredienserna:

5 dl vetemjöl

2,5 dl grahamsmjöl

1 msk bakpulver

1/2 tsk salt

1 dl strösocker (eller ännu hellre farinsocker, kanske 1,25 dl)

1/2 tsk vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker

1 msk kanel


Tillsätt: 1 finriven morot, ev fuktad med lite lime eller citronsaft

3/4 dl solrosolja

1,25 dl mjölk

2 lätt vispade ägg

knappt 2 dl frysta tranbär eller lingon

1 päron


Blanda samman allt till en stabbig smet. Klicka ned i smord muffinsplåt.
Halvera ett päron och skär skivor på längden, lika många som antalet muffins du gör. Strössla socker och kanel på ett tefat. Doppa toppen av päronskivorna i strösslet så att de blir täckta med kryddorna.Stick ned skivorna i muffinssmeten så att den strösslade delen sticker upp. Strö lite av kanelströsslet över varje muffins och stoppa in plåten i ugnen. Grädda i ca 20-25 minuter.Pilla ur muffinsarna med en kniv och låt svalna en stund på galler.

Gå ut i solen och njut av både vår och lite halvnyttiga muffins!Mot picknick!

Av Vera - 17 april 2008 13:04

Glöm inte att kolla in Martin ikväll i Niklas Mat

Riktigt gott surdegsbak!

Av Vera - 13 april 2008 15:51

I fredags hade jag ett litet kalas med plockmat. När man fyller 30 ska allt va så stort och i ordning. När man fyller ett år till efter det är det inte så noga.

Därför var hemmet så där lagom städat (Detta beror alltså inte på att lille tvååringen använt dammsugaren som sin bästa leksak under en längre period och att jag helt plötsligt några timmar innan gästerna skulle komma för mitt liv inte kunde hitta munstycket som man kör omkring med på golvet*), rätterna jag dukade upp var inte så många (berodde alltså inte på tidsbrist *ljug ljug*) och allt bröd var definitivt inte hembakat. Jag till och med sjöng en liten snapsvisa jag, fast det kan ju ha berott på spritens avslappnande inverkan och inte mitt eget avslappnade jag.


Presenter fick jag också! Och detta år gick verkligen i kökets, elektronikens och smakernas tecken: en alldeles perfekt digitalvåg istället för min hysteriska sak som fladdrar fram och tillbaka och visar både det ena och det andra men inte rätt. En ny STARK elvisp och en väääldigt stor flarra whisky. Trodde nästan att jag fyllde 50 ett tag där, så pompös och mäktig den såg ut. Och så gooood! Den smakade jag också på! Resten av helgen har jag och P suttit så här: "Hrrm, harkel, host" "Klikli, ehurm, sniff sniff" "Känner du dig lite förkyld? Lite ont i halsen?" "Ja, jo" "Kanske bäst att vi tar en whisky!?" "Ja!"

(En plattång fick jag också, till håret. Men med lite fantasi kan man säkert använda den till något i köket också, fast då tar jag nog hellre min gamla sletna än den här nya rolls-royce-varianten som gör underverk med krull på nolltid.)


Min vän Auchentoshan fick jag upp ögonen för när jag var på whisyprovning för ett tag sen. Jag gillar att ha ett litet glas whisky bredvid mig när jag lagar mat på helgen. Laphroaig i all ära, den är ju så god så god så god, men den kraftiga smaken pajar ju en hel del av smaklökarna om man ger sig på den innan maten. Den här Auchentoshan är mildare, men ändå rökig, och ju mer jag luktar på den desto sötare aromer känner jag. Nästan fikonaktigt, men den smakar ju inte sött på det viset, bara mest gôtt.

Nästa år tror jag att jag ska önska mig en kurs i att sätta ord på smaker!


* Jag har fortfarande inte hittat munstycket och undrar förtvivlat varför sopborsttillverkare verkar tro att den som städar aldrig är längre än 1,40...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards