Direktlänk till inlägg 13 april 2008

Man blir mer avslappnad efter 30

Av Vera - 13 april 2008 15:51

I fredags hade jag ett litet kalas med plockmat. När man fyller 30 ska allt va så stort och i ordning. När man fyller ett år till efter det är det inte så noga.

Därför var hemmet så där lagom städat (Detta beror alltså inte på att lille tvååringen använt dammsugaren som sin bästa leksak under en längre period och att jag helt plötsligt några timmar innan gästerna skulle komma för mitt liv inte kunde hitta munstycket som man kör omkring med på golvet*), rätterna jag dukade upp var inte så många (berodde alltså inte på tidsbrist *ljug ljug*) och allt bröd var definitivt inte hembakat. Jag till och med sjöng en liten snapsvisa jag, fast det kan ju ha berott på spritens avslappnande inverkan och inte mitt eget avslappnade jag.


Presenter fick jag också! Och detta år gick verkligen i kökets, elektronikens och smakernas tecken: en alldeles perfekt digitalvåg istället för min hysteriska sak som fladdrar fram och tillbaka och visar både det ena och det andra men inte rätt. En ny STARK elvisp och en väääldigt stor flarra whisky. Trodde nästan att jag fyllde 50 ett tag där, så pompös och mäktig den såg ut. Och så gooood! Den smakade jag också på! Resten av helgen har jag och P suttit så här: "Hrrm, harkel, host" "Klikli, ehurm, sniff sniff" "Känner du dig lite förkyld? Lite ont i halsen?" "Ja, jo" "Kanske bäst att vi tar en whisky!?" "Ja!"

(En plattång fick jag också, till håret. Men med lite fantasi kan man säkert använda den till något i köket också, fast då tar jag nog hellre min gamla sletna än den här nya rolls-royce-varianten som gör underverk med krull på nolltid.)


Min vän Auchentoshan fick jag upp ögonen för när jag var på whisyprovning för ett tag sen. Jag gillar att ha ett litet glas whisky bredvid mig när jag lagar mat på helgen. Laphroaig i all ära, den är ju så god så god så god, men den kraftiga smaken pajar ju en hel del av smaklökarna om man ger sig på den innan maten. Den här Auchentoshan är mildare, men ändå rökig, och ju mer jag luktar på den desto sötare aromer känner jag. Nästan fikonaktigt, men den smakar ju inte sött på det viset, bara mest gôtt.

Nästa år tror jag att jag ska önska mig en kurs i att sätta ord på smaker!


* Jag har fortfarande inte hittat munstycket och undrar förtvivlat varför sopborsttillverkare verkar tro att den som städar aldrig är längre än 1,40...

 
 
trollpackan

trollpackan

13 april 2008 16:42

Ja, det kan man ju undra över! De skulle ju naturligtvis vara ställbara...
Hmm...plattång i köket vet jag inte....snabbsteka en baconskiva? Platta till salladsbladen? Hmm...nej, jag brukar ju glömma min på så det skulle bli alldeles för farligt;)
Hoppas att du hittar munstycket, blir så mycket lättare då;)
Kramen

http://trollpackan

 
Vera

Vera

13 april 2008 19:19

Ja, jag funderade i termer "supertunna spröda grönsakschips" att ha som posh-dekoration på maten ;)

http://mat.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La mama

13 april 2008 21:51

Men grattis! Det var alltså inte bara "after work"!
Du kan ju ägna dig åt att platta ut soppnudlar med tången om du känner dig understimulerad på nåt vis...
Eller bygga om den gamla tången till ett dammsugarmunstycke!! ;-)

 
Vera

Vera

13 april 2008 22:08

Haha! Platta ut soppnudlar :D
Fast understimulerad skulle nog va en överdrift just nu, kör tio arbetsdagar på elva denna veckan och förra...

http://mat.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards