Alla inlägg den 16 maj 2008

Av Vera - 16 maj 2008 18:53


Vi diskuterade inne på mat och dryck hur det egentligen står till i våra skafferin. Hur överbelamrade de är med saker vi bara sprungit på och mååååste testa. Sen är det en del saker vi faktiskt börjar använda, men andra saker blir liksom stående där. De tittar på oss med sina exotiska etiketter som bara blir dammigare och dammigare och säger "jag är exklusiv, jag är speciell och det är inte alla som vet vad jag ska användas till". Då rodnar vi lite eftersom vi helst vill vara de där som vet vad man använder saker till och till slut får man ett ryck och bestämmer sig för att nu djävlar ska du användas. Resultatet kan bli... varierande.

Nu kröp det i alla fall fram att rosenvatten finns i mångas skafferi, fast inte många använder det. Så jag började fundera och fundera (ser ni professor Balthazar framför er?).


Resultatet blev rostade mandlar och frön med rosenvatten







Blanda 2,5 kapsyl rosenvatten (ca 2-3 tsk) med en tsk honung. Jag hade apelsinhonung hemma så jag tog det. Häll i 2 msk vatten, ca 1/4 tsk chilipeppar och 1/4 tsk salt.

Lägg mandlar i en skål och ös över några teskedar av smaksättningen. Rör runt så att allt blir fuktigt. Rosta i torr panna på medelvärme och när det gått en stund är det dags att göra samma procedur med de mindre fröna, som inte kan åka med från början för att de blir brända då. Pumpa- och solrosfrön tog jag. Häll dem genomfuktade i pannan och rör ihop med mandlarna. Stänk eventuellt över lite mer smaksättning och rosta tills allt är torrt och fått fin färg.


Det doftar ljuvligt när man rostar, men rosensmaken är inget som dominerar när mandlarna är färdigrostade. Den kan anas och kanske skulle man våga ge sig på en sötare variant med mindre salt.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards