Direktlänk till inlägg 17 maj 2008

Lax med belugalinssallad

Av Vera - 17 maj 2008 20:25

Belugalinser. Biofood har fina av bra kvalitet Bruna senapsfrön och kalonji/nigella/lökfrö/svart kummin

Som jag berättat tidigare så dansar laxstjärtarna på bordet, i det här hemmet, när maken är borta.

Alltså har jag stekt laxfiléer idag. Salt, peppar och citron räcker långt tycker jag, men strösslade även över lite rostade senapsfrön och kalonji.


Till det en proteinrik sallad med belugalinser och quinoa.

Du behöver:

Belugalinser

Quinoa

Salladslök

Paprika

Honungsmelon

Bladspenat

Mangold

Senapsvinägrett

Pepparrot eller sweet chili


Koka 1,5 dl belugalinser i ca 15 minuter. Salta mot slutet av koktiden. Koka ungefär lika mycket quinoa. Tänk på att skölja quinoan i hett vatten innan du kokar den, för att få bort bitterämnen. Koka dessutom gärna upp allt vatten i vattenkokaren så går det snabbare och drar mindre energi (klimatlöften ska man ju hålla hela året!)

Blanda samman en ganska tjock senapsvinägrett smaksatt med vitlök, citron, ett uns dragon och färsk hackad basilika. Krydda med svartpeppar och örtsalt.

Slå hälften av vinägretten över linserna och quinoan och blanda runt i en stor skål.

Strimla salladslök, tärna honungsmelon och paprika. Skölj bladspenat/ och eller mangold väl. Lägg grönsakerna och frukten i salladen, slå över resten av vinägretten. Blanda försiktigt.


Severa till laxen med en klick sweet chili eller pepparrot vid sidan.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards