Alla inlägg den 26 maj 2008

Av Vera - 26 maj 2008 19:39

...att hitta en skatt!

Precis när jag insett att sättpotatis tydligen är lite av en bristvara i år och att jag inte kommer att få tag i nån sparrispotatis, så slår mig tanken:

I kylskåpet finns en låda med några påsar potatis. Det är sådana där "slattpåsar", man tar så många man behöver och så blir det några enstaka över. Det är de potatisarna som ligger där, köpepotatis. MEN så längst in ligger en liten vit påse, olik de andra. Jag öppnar den och se en så vacker syn:

Fem kära små sparrispotatisar

Fem avlånga härliga sparrispotatisar. Nu ligger de i sin påse på fönsterbrädan för att få värme och gro. Med lite tur kan jag dela en eller två potatisar och i alla fall få 6-7 plantor.

I pur glädje sprang jag ut och plockade nässlor och örter till en pesto och gjorde en somrig potatissallad på gammal vinterpotatis.


Nässelpesto med örter


5 dl toppskott av nässlor

1 dl färska örter (tex oregano, gräslök, timjan och mynta)

1,5 dl rostade solrosfrön

1 pressad vitlöksklyfta

ca 1,5 dl riven parmesan

olivolja


Förväll nässlorna snabbt. Krama ur och hacka dem. Lägg alla ingredienser utom olivoljan i en matberedare/mixer och mixa slätt. Ringla ned olivoljan genom matarröret tills peston får en fin konsistens. Smaka av med salt.


Förutom till potatissallad är det gott att blanda ned peston i en skål med stora vita bönor! Idag testade vi förresten också cheatin rashers för första gången. Det är vegetariskt låtsasbacon. Jag brukar vara oerhört skeptisk mot låtsaskött, men efter att ha varit sugen på något salt och knaprigt en längre period var rashers faktiskt helt okej att steka och strimla ned i potatissalladen! Utseendet däremot... nej jag recenserar det inte ens, eller jo jag måste. Det ser ut som tungor av plast.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards