Alla inlägg under juni 2008

Av Vera - 26 juni 2008 20:19

När man bor på ett mindre ställe kan man med god vilja och lite pengar i plånboken äta sig igenom de menyer de få restaurangerna erbjuder. Äter man helst vegetariskt kan det gå sorgligt fort och finner man en favorit är det lika bra att hålla fast vid den säsongen ut.


En dag när energin är slut och barnen tillfälligt uthyrda bestämmer vi oss för att gå till det lite dyrare stället för en timmes mat i stillhet.

Jag beställer  grillade quornfiléer på en sallad av "försommarens primörer" med slantad potatis och senapscreme.

Quornfilén är grillad rakt upp och ned, lite brännmärkt på sina håll, knappast penslad med olja och om nån hällde salt och peppar på måste det ha ramlat av. Kall i kanterna är den och högst 35 grader inuti. "Primörerna" består av grova zucchinis, skivad paprika och en blandning av grov(!) ruccola, bladspenat och nån annan sallad plus en massa rödlök. Senapssmaken drunknar och känns knappt på de iskalla knappt saltade potatisslantarna.

Det var min rätt det. Ungefär vad man kunde förvänta sig, för att vara vegetariskt, men ändå i underkant dåligt.

Nåja, de andra rätterna på menyn brukar ingen klaga på så maken kanske ändå kan få sitt lystmäte!? 

Biffen han får in är knappt ljummen och potatisen under märkligt torr. Såsen god tror jag.


Men vi ooorkar inte klaga. Hade vi varit sura och gnälliga kunde vi ju lika gärna stannat hemma. Vi vill bara han en lugn stund och lite mat i magen. Servitören var förresten både trevlig och rolig.

Men vi knallar där ifrån med en besk smak av rödlök i käften och inte ens ett tugummi kan råda bot på det.


Jag förstår inte var det här kompakta ointresset för vegetarisk mat bland kockar kommer ifrån. Det går att experimentera fram fluffskum av grisfett och texturiga små fågelbonästen av resterna från ett revben, men att experimentera och göra något spännande av en rätt som saknar kött går bara om det är en dessert, typ.


Naturligtvis har jag ätit helt underbara vegetariska rätter i mina dar, men då oftast på helvegetariska restauranger och det är inte dem jag vill ta upp nu. 

Av Vera - 24 juni 2008 08:18

Kinna har gjort svartvinbärsbladsdricka (och bål!) efter ett gammalt sparat recept och jag ville testa jag med. Resultatet blev en väldigt läskande dricka, god att blanda med tex mineralvatten. Vad som var häftigt under tillagningen att både dofter av nässlor(!), svarvinbär och fläder(!) uppstod. Vart kom det ifrån?


Farmor Irjas måltidsdryck 

Plocka en halv hink svartvinbärsblad  (ju spädare desto bättre så försommaren är bästa tiden)

Slå över fem liter kokhett vatten 

Låt svalna i en timme

Tillsätt 50 gram citronsyra

Låt stå i 12 timmar och sila sedan bort bladen

Tillsätt 700-1000 gram socker

Hetta upp blandningen utan att koka och häll upp på varma flaskor. 

Av Vera - 21 juni 2008 16:04

Den här pajen hittade jag på till en studentbuffé för några veckor sedan (plus att jag gjorde pajen Zelca tipsade om i tävlingen). Den är lätt att göra, god och inte särskilt nyttig. På ett buffébord med sallader passar den ändå ypperligt eftersom man varvar med lättare saker och smaker.


Frasig chèvrepaj med honung-vinägerrödlök
Pajdeg:
150 gram smör
1,5 dl grahamsmjöl
1,5 dl vetemjöl
2-3 msk vatten.


Hacka samman smör och mjölsorter i matberedare. Droppa i vattnet och låt degen klumpa ihop sig. Kör inte för länge, då blir det smetigt. Låt vila i plastpåse en stund i kylen.
Tryck ut degen i form och förgrädda i 225° ca 15 min. Om du inte vill att kanterna på pajen ska rasa ned kan du lägga folie över och fylla med torkade ärter, som håller pajskalet på plats. För att få en frasig deg behöver du ta bort ärterna och folien efter ca 10 min och grädda sista minuterna utan.


Fyllning:
1 Rödlök
1 msk honung
1 tsk salt
2 msk balsamvinäger
strimlade soltorkade tomater
100-150 gram chèvre
färska örter (tex rosmarin, timjan, oregano)

3 ägg
2 dl grädde (matgrädde eller vanlig, välj själv)
knappt en halv tsk salt
peppar


Skär rödlöken i tunna skivor. Fräs den i panna med en klick smör. Tillsätt honung , salt och balsamvinäger och puttra in. Fräs en liten stund till.
Bottna pajskalet med rödlöken, strimlade soltorkade tomtarer ochsmula/skiva ned hälften av osten. Strö över örter. Slå på äggstanningen och toppa med resten av den skivad chèvren.
Grädda i 200° ca 20-30 minuter, tills pajen fått fin färg och ”stannat”.

Av Vera - 18 juni 2008 17:04

Jag kan inte vara i Stockholm och demonstrera idag, men jag är rätt säker på att många av oss sitter framför datorn i vita tröjor och säger NEJ!

Hoppas att de som ska rösta också tänker om!


FRA 

Av Vera - 18 juni 2008 08:56

Funderat på att göra egen snaps till midsommar?

Förra året gjorde jag en mycket uppskattad Lingon-honungssnaps. I år bygger jag ytterligare på det receptet med blommor från en ärligt snodd klase fläder och lite citronrasp (och lite mindre lingon än i orginalreceptet).


Vilket är ditt bästa snapssmaksättningstips?

Av Vera - 10 juni 2008 13:19

Det blir lite stiltje här nu i några dagar framöver. Återkommmer när livet och jag går i jämna steg igen.

Av Vera - 9 juni 2008 16:15

...är att det är så varmt, men det bästa med att baka när det är så varmt är att det är så varmt.

Jädrar vad det jäste. Sex stora levain-bröd är nu klara för leverans till ett stycke studentbuffé.

*torkar svetten ur pannan*

Av Vera - 8 juni 2008 20:16

Till färskpotatisen och en rökt makrill gjorde jag idag en pepparrotstzatziki. Det blev supergott, säger de vuxna i familjen. De små slevade in skedvis av fullfet ekologisk cremefraiche istället.


Pepparrotstzatziki:


1,5 dl turkisk youghurt

ca 1 msk riven pepparrot (här kör man ju helt efter tycke)

1 pressad vitlöksklyfta

1 tsk skånsk senap

salt och peppar 


Blanda samman allt i en skål och prova dig fram till lagom styrka. 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards