Direktlänk till inlägg 26 juni 2008

Varför äta ute?

Av Vera - 26 juni 2008 20:19

När man bor på ett mindre ställe kan man med god vilja och lite pengar i plånboken äta sig igenom de menyer de få restaurangerna erbjuder. Äter man helst vegetariskt kan det gå sorgligt fort och finner man en favorit är det lika bra att hålla fast vid den säsongen ut.


En dag när energin är slut och barnen tillfälligt uthyrda bestämmer vi oss för att gå till det lite dyrare stället för en timmes mat i stillhet.

Jag beställer  grillade quornfiléer på en sallad av "försommarens primörer" med slantad potatis och senapscreme.

Quornfilén är grillad rakt upp och ned, lite brännmärkt på sina håll, knappast penslad med olja och om nån hällde salt och peppar på måste det ha ramlat av. Kall i kanterna är den och högst 35 grader inuti. "Primörerna" består av grova zucchinis, skivad paprika och en blandning av grov(!) ruccola, bladspenat och nån annan sallad plus en massa rödlök. Senapssmaken drunknar och känns knappt på de iskalla knappt saltade potatisslantarna.

Det var min rätt det. Ungefär vad man kunde förvänta sig, för att vara vegetariskt, men ändå i underkant dåligt.

Nåja, de andra rätterna på menyn brukar ingen klaga på så maken kanske ändå kan få sitt lystmäte!? 

Biffen han får in är knappt ljummen och potatisen under märkligt torr. Såsen god tror jag.


Men vi ooorkar inte klaga. Hade vi varit sura och gnälliga kunde vi ju lika gärna stannat hemma. Vi vill bara han en lugn stund och lite mat i magen. Servitören var förresten både trevlig och rolig.

Men vi knallar där ifrån med en besk smak av rödlök i käften och inte ens ett tugummi kan råda bot på det.


Jag förstår inte var det här kompakta ointresset för vegetarisk mat bland kockar kommer ifrån. Det går att experimentera fram fluffskum av grisfett och texturiga små fågelbonästen av resterna från ett revben, men att experimentera och göra något spännande av en rätt som saknar kött går bara om det är en dessert, typ.


Naturligtvis har jag ätit helt underbara vegetariska rätter i mina dar, men då oftast på helvegetariska restauranger och det är inte dem jag vill ta upp nu. 

 
 
zelca

zelca

27 juni 2008 12:41

Trist när det blir sådär. Jag är inte vegetarian men vi äter väldigt mycket vegetariskt. Det som slår mig är att folk fortfarande lyfter på ögonbrynet av att det inte finns något kött på tallriken, för mig är vegetarisk mat vanlig mat fast utan kött - givetvis är den lika god som man med kött ... Fast den där restaurangen verkar ju inte direkt ha någon höjdarmat överlag. Fast en kväll med barnvakt där någon annan lagar maten är ju alltid trevligt oavsett om maten är perfekt eller ej!

http://www.roslagsmat.blogspot.com

 
Vera

Vera

27 juni 2008 13:35

Grejen är att just den restaurangen betecknas som en riktig pärla. De har varit utsatta för sabotage och nyss startat i nytt kök, så det kan vara en förklaring. Men menyn hade de redan satt innan de blev tvugna att byta kök, så den dåliga vegkombon kan inte ursäktas av det.
Personligen har jag ifrågasatt varför skolköket i vår kommun verkligt sällan har vegetariskt på matsedeln, jag anser att det är ett måste om vi ska få ett hållbart samhälle!

http://mat.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La mama

1 juli 2008 14:48

Bedrövligt. Det som är riktigt tråkigt med att vara småstadsbo är det eländigt dåligt utbud!
Och sen förstår jag precis att man inte orkar bråka när man laddat för att gå ut och ha trevligt!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards