Direktlänk till inlägg 23 juli 2008

Loppisfynd och sommarläsning

Av Vera - 23 juli 2008 17:49

Det är bara pasta med örter, parmesan och grädde, men visst ser det bra mycket mysigare ut upplagt på ett gammalt fint fat!? I lööööve loppisar och auktioner. Sen vi flyttade till nytt hus satte jag mig själv på köpstopp ett tag, men den här sommaren bestämde jag skulle bli en sommar fylld av gamla fynd.
Tallrikarna är gamla Rörstrandtallrikar, halvdjupa. 5 för 40 kronor. Lagom pris så att man vågar använda dem till vardags också. Karaffen är fylld med bag-in-box rosé. Mycket roligare att servera ur vacker kanna, eller hur!? 50 kronor på en antikmarknad. (visserligen saknades knoppen, men min mormor som är gammalt auktionsproffs sa att "jag har nog någon hemma som passar". Hon ljög väl inte direkt eftersom jag förut fick leta igenom en låda med säkert 40 olika knoppmodeller i allt från slipat glas till porslin och kork...) Fick veta efter att jag köpt karaffen att det är Eda-glas med ”olivslipning”. Såg ett stort fruktfat i samma modell idag, det gick för 500 kronor.
Vasen i bakgrunden är förresten ett loppisfynd den med. En gul, en grön och en röd vas i samma modell för 50 kronor och vardagen blir så mycket mer färgglad!

Annars har jag lovat mig själv att läsa en bok i veckan på semestern. Nu är jag inne på vecka tre och tredje boken. Svärmor kommer alltid med pocketböcker som vi får välja och vraka bland och alla tre har jag fått från henne! Det råkar också hända sig så att alla utspelar sig i orienten/mellanöstern, Afghanistan, Iran och Kurdiska landsdelar. Man märker att man blir påverkad av läsningen när man går i mataffären och spanar in söta bakverk med pistage, halvas och lammbog. Lamm!!! Jag äter ju inte ens kött. Men jag funderar på vad för ost det är Maryam i Saffransköket viker sitt bröd runt och kryddar med mynta, och vad är det för ost? Jag funderar också på hur det känns att ha ett eget granatäppelträd att klättra i och plocka av, istället för att välja det minst sorgliga exemplaret i den sunkiga fruktdisken. Lite beklämd och ledsen blir jag när Mustafa Can berättar att hans mor såg sig som obildad, fast hon bara behövde titta på en grönsaksplanta för att veta var i växtcykeln den befann sig och utefter väder veta exakt hur mycket vatten som behövdes. Vem kan det idag?
Sen blir jag lite bitterfittig, när mormor, ovannnämnda auktionsproffs, men också ofrånkomligen från en helt annan generation än min, deklarerar att jag minnsann måste plocka av alla vinbärsbuskarna och ta tillvara på. Alltså, jag har ju inget emot själva tillvaratagandet och att experimentera med frukten. Jag skriver absolut under på att vi ska hushålla med våra resurser och ta tillvara på vad naturen ger (varför köpte jag annars ett hus med 48 kvadrats grönsaksland och 15 vinbärsbuskar?) men det ska inte hänga bara på mig, jag ska inte vara dålig om jag inte gör det och om jag tror att det gagnar mina barn att skita i vinbärsbuskarna så vill jag fan ha applåder och inte onda husmorsögat. (Fast det är klart en RIKTIG husfru kanske håller både barn och vinbärsbuskar glada samtidigt ;-)
Och nu har den observante kanske märkt att det blev fyra böcker, trots bara tre veckor, men jag lyckades faktiskt läsa Bitterfittan innan semestern och den har jag fått av min man!

Men om jag nu ställer mig och plockar av alla dessa dignande svartvinbärsbuskar (jag har röda med för all del)... Vilket är då ditt bästa tips? Vad ska jag göra med dem?

 
 
Ingen bild

svärmor

24 juli 2008 21:58

Svärmor förstår att du haft skön läsning men vill absolut säga att du skall vila,lrka med barnen och bara må gott. Själv har jag låtit mina bärbuskar självdö. Men jag känner ju dig och vet att du har svårt att vara stilla så skall jag rekommendera något så är det chutney på röda vinbär.
Kram Ulla

 
Vera

Vera

25 juli 2008 10:48

Mmm chutney på röda vinbär låter gott! Man behöver ju inte göra allt nu, bara få in bären i frysen!

http://mat.bloggagratis.se

 
Maria Nilsson

Maria Nilsson

8 augusti 2008 18:11

Hej Vera!
Stötte på din blogg när jag sökte på tårta och dumle:)
Såg sen att du har en massa goda recept så dej måsta jag lägga till på favoriter;)
Läste att ni flyttat till nytt hus. Har ni byggt själv? Undrar eftersom vi e på G att bygga ett.
Trevlig helg!
MVH
Maria

http://www.villaedsta.blogg.se

 
Ingen bild

Fastra

8 augusti 2008 20:52

Hejsan Vera. Gör som jag, låt fåglarna ta alla vinbär!! ;-))
Varje sommar lovar jag mig själv att plocka av buskarna men det är ändå samma visa varje år, fåglarna får bären. Kanske blir det annorlunda i år men troligen inte.

Puss o kram från din faster i norr

 
Vera

Vera

9 augusti 2008 14:42

Fastra: ja du, mycket fågelmat blir det ;)

Maria: Välkommen! Nej vi har inte byggt hus, vi har (2006) köpt ett gammalt tillbyggt torp som skulle behöva en snäll restaureringshand. Just nu står det helt still, badrum har vi fixat, slipat golv och tapetserat en del. Näst på tur står ett nytt kök, men det lär vi nog drömma om ett bra tag till... Lycka till med er husbygge!

http://mat.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards