Alla inlägg under augusti 2008

Av Vera - 31 augusti 2008 20:09

Jag kunde inte för mitt liv komma på vad vi skulle göra till middag igår, men när jag väl kom igång var det riktigt kul och det blev väldigt lyckat. Fast det hade jag ju inte trott från början, så ni får nöja er med en skiss:


Lasagne med rostade grönsaker och paprikasås


Rosta två-tre paprikor (i bitar) i ugnen tills de är riktigt svarta. Rosta några klyftor vitlök i bitar i panna tills de är bruna och doftar gott.

Skär under tiden upp små buketter av blomkål och broccoli, skiva en squash och klyfta en rödlök. Lägg i en form och ringla över lite olja och sänk värmen på ugnen till 225°. Ställ in grönsakerna i ugnen. Skala paprikan och lägg den i en bunke/kanna med höga kanter. Lägg i vitlöken, slå på lite olivolja, sherryvinäger och örter (typ salvia, timjan och basilika), salt och peppar. Mixa till en slät sås med stavmixer. När grönsakerna börjat mjukna något kan du blanda ned papriksåsen i formen och ställa in i ugnen igen.


Gör en ostsås: Fräs vitlök och hackad spenat i smör. På med en nypa salt och en nypa socker. Fräs en stund till. Slå över en burk cremefraiche och lite mjölk. Låt puttra ihop. Riv ned ost och rör det hela slätt. Smaka av med salt och peppar. Riv i några basilikablad.


Ta ut formen ur ugnen och ös ur hälften av grönsaksröran. (Den är alltså inte så särskilt såsigt som man skulle kunna tro när det gäller lasagne.) På med ett lager lasagneplattor. I med resten av grönsaksröran och två skivade tomater, flera plattor och sist spenat och ostsåsen. Riv över extra ost och kör in i ugnen ca en halvtimme.

Av Vera - 26 augusti 2008 19:56

Idag har jag träffat Monika Ahlberg. Hon höll en kurs i marmelad- och syltkokning med lokala råvaror som bas. Kursen var för blivande och etablerade företagare i Värmland med omnejd. Jag var där för mitt (betalda) jobb och fick efter lite övertygande spendera en hel dag där :). Imorgon fortsätter kursen men då får jag sitta vid tangentbordet istället.

Det var i alla fall väldigt inspirerande att få vara med och röra i en gryta med lingonpäron en stund (en av mina favoritdesserter!) Jag hade gärna varit med på svampinläggning också, men jag fick ju ett recepthäfte, så nu vet jag hur jag ska använda alla dessa här:

Karl-Johansvamp, eller stensopp som den egentligen heter

som jag hittade i skogen i söndags, när jag gav mig tid att leta och strosa en stund.

Idag blev det, i alla fall, inspirerat av kursen: Ugnsrostade rotsaker med äpple, svamp och chèvre, kryddat med olivolja, vinäger, rosépeppar, timjan, salvia och flingsalt.

Mumsigt tyckte jag, men barnen smakade knappt en tugga fast jag entusiastiskt berättade om varje ingrediens ;) Imorgon får mannen den stora äran att bli barnens köksgud när han ska värma färdigpanerad fisk och koka pasta med en klick smör i. Lyckans ost!

Utmaningen just nu är annars att hitta hundra olika användningsområden för sparrispotatis, rödlök, bönskidor, sockerärter, morötter och en massa olika örter, eftersom det är vad som finns precis utanför köksdörren. I lööve it all! Det blir potatissallader, risoni-risottos, fräscha soppor, ugnsrostad och annat. Men det godaste av allt är ju ändå att knapra sockerärter och morötter som de är!

Av Vera - 21 augusti 2008 19:26

En kort skattjakt i skogen efter jobbet gav en hel Karljohansvamp i påsen och tro mig eller ej men det räckte faktiskt till en smaskig pasta för två!


Pasta med Karl-Johan och valnötter


Tärna en Karl-Johansvamp och fräs en stund i torr panna för att få bort lite vätska. Lägg svampen åt sidan och klicka i lite smör i pannan. Fräs en hackad gul lök en stund. Lägg tillbaka svampen, en finhackad vitlöksklyfta och en näve valnötter. Krydda med salt och svartpeppar.

Koka samtidigt färska bönskidor. Vaxbönor är gott! Häll av bönorna och smält en klick smör i kastrullen. Pressa i citron och lite vitlök. Slunga bönorna i citron och vitlökssmöret och krydda med örtsalt.


Lägg upp nykokt pasta på ett fat, toppa med svampfräset och bönorna. Strö över färsk citrontimjan och finriven brännvinsost (men spring för guds skull inte och köp det om du inte har. Parmesan passar minst lika bra!)


Den här rätten är lömskt god om man gör den med ännu mera svamp och vitlök, slår grädde i pannan och river ned rejält med parmesan. Men den varianten sparar jag tills höststormarna viner runt knutarna!


Nu blixtrar och dundrar det utanför fönstret. Måste dra ur kontakten. Häpp!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards