Direktlänk till inlägg 31 augusti 2008

Vegetarisk lasagne med smak av rostad paprika

Av Vera - 31 augusti 2008 20:09

Jag kunde inte för mitt liv komma på vad vi skulle göra till middag igår, men när jag väl kom igång var det riktigt kul och det blev väldigt lyckat. Fast det hade jag ju inte trott från början, så ni får nöja er med en skiss:


Lasagne med rostade grönsaker och paprikasås


Rosta två-tre paprikor (i bitar) i ugnen tills de är riktigt svarta. Rosta några klyftor vitlök i bitar i panna tills de är bruna och doftar gott.

Skär under tiden upp små buketter av blomkål och broccoli, skiva en squash och klyfta en rödlök. Lägg i en form och ringla över lite olja och sänk värmen på ugnen till 225°. Ställ in grönsakerna i ugnen. Skala paprikan och lägg den i en bunke/kanna med höga kanter. Lägg i vitlöken, slå på lite olivolja, sherryvinäger och örter (typ salvia, timjan och basilika), salt och peppar. Mixa till en slät sås med stavmixer. När grönsakerna börjat mjukna något kan du blanda ned papriksåsen i formen och ställa in i ugnen igen.


Gör en ostsås: Fräs vitlök och hackad spenat i smör. På med en nypa salt och en nypa socker. Fräs en stund till. Slå över en burk cremefraiche och lite mjölk. Låt puttra ihop. Riv ned ost och rör det hela slätt. Smaka av med salt och peppar. Riv i några basilikablad.


Ta ut formen ur ugnen och ös ur hälften av grönsaksröran. (Den är alltså inte så särskilt såsigt som man skulle kunna tro när det gäller lasagne.) På med ett lager lasagneplattor. I med resten av grönsaksröran och två skivade tomater, flera plattor och sist spenat och ostsåsen. Riv över extra ost och kör in i ugnen ca en halvtimme.

 
 
lasagne

lasagne

15 september 2010 11:36

Jag är ett stort fan av lasagne. ;-)

Fin blogg!

http://lasagnerecept.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards