Alla inlägg under september 2008

Av Vera - 28 september 2008 20:19

Mamman: Nu du L har vi smällt i oss en hel trerätters!

Sjuåringen: Jaa, å ändå ä ja inte mätt.


Vad vi åt?

Förrätt: Ättiksgurka med smetana och honung

Varmrätt: Rödbetssoppa med youghurt och fikon med feta och balsamicosås vid sidan

Efterrätt: Äppel och nektarinkaka


Har jag luftat åsikten att jag tycker att han är lite kräsen ibland? ;-) 



Av Vera - 23 september 2008 21:45

Syrligt, starkt och gott som tillbehör till maten! 

Hoho vad det ekat tomt med bidrag från mig här då. Det skulle man kunna komma med både den ena och den andra förklaringen till. Man skulle kunna säga att de där ying och yang inte varit så sams, eller att sommaren inte riktigt blev den där vilopausen som den var tänkt att bli och så vidare. Men vad man verkligen kan säga, är att trots min långa frånvaro med sporadiska inhopp, så har hela tiden viljan mot att göra det här mer, hela tiden funnits. Att mat ska få ta en större del av min tid i anspråk och ja, nu är det något som måste mogna och utvecklas helt enkelt.

Jag vet att jag utlovat moussakarecept och även ett på rabarbercurd, men eftersom det var recept som jag höftade fram har jag glömt dem nu. Så mycket kan jag i alla fall säga om curden att jag kokade en saft på rabarber och en liten mängd hallon. Sen gjorde jag ungefär som standardrecept på lemon curd och tillsatte även lite citronsaft. Det hela höll sig i kyl i nära två månader.

Jag är nästan alltid insnöad på syrligt och surt och har det ättika i så är jag med! Ett tag, i tonåren, åt jag så mycket pickles och ketchup att jag undrade om jag led av nån brist. I så fall har den bristen nu återkommit med råge. Jag säger bara surdegsbröd (jag har dödat min surdeg i sommar, hög tid att sätta ny med andra ord) och kimchi!!! I höst ska jag på allvar lära mig att syra grönsaker hemma! Kimchi  är ju i det närmaste beroendeframkallande. Syrad savoykål och rättika med ingefära vitlök, chili! Tistelvinds i glasburk är god! Den starka varianten blandar jag med groddar när jag vill ”spä ut” den lite.

För att lägga ytterligare surt till har jag inlett projekt smetana i köket. Jag läste att Dominika Peczynski rekommenderade en förrätt bestående av ättiksgurka, smetana (rysk surgrädde) och honung. den kombinationen bara kan man ju inte låta bli att testa.

Grädde efter tre dagar i rumstemperatur Nu ska handduken suga upp överflödig vätska så att bara tjockgrädden blir kvar. Det här blir nog inte hälsokost...
För en gångs skull hade jag faktiskt vispgrädde i kylskåpet och eftersom åtgången inte direkt är strykande hade den ju redan surat till sig lite. Surare ska du bli sa jag och dängde fram den på bänken. Nu har den stått i tre dar och tjocknat. Hoppas bara jag gör rätt med den urkramade servetten nu då. På fredag blir det en vodkahutt till förrätten och på lördag får det väl bli borsjtj!

Vilka smaker är ni insnöade på nu? Har du ätit nåt extra gott på sistone?

Av Vera - 9 september 2008 10:14

Äppel päppel pirum plommon du blev sylt och du blev mat 

Igår fick jag länsa en kompis äppel och plommonträd. Eller länsa och länsa, det är en stor trädgård, så det var ganska svårt. Plommon plockade jag i alla fall tills jag skämdes och kokade en ljuvlig sylt (nästan) efter Monika Ahlbergs recept: Plommonsylt med valnötter

Idag står det i alla fall en fin burk med gyllene nyanser och väntar på kompisens skrivbord!

Mina händer, dem ska vi inte prata om idag, de är alldeles solkiga efter äppelskalning och plommonhantering. Om jag får tid över ikväll ger jag mig nog på äpplena, men först måste jag ragga fler burkar!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards