Direktlänk till inlägg 23 september 2008

Ditten, datten, smetana och annat surt

Av Vera - 23 september 2008 21:45

Syrligt, starkt och gott som tillbehör till maten! 

Hoho vad det ekat tomt med bidrag från mig här då. Det skulle man kunna komma med både den ena och den andra förklaringen till. Man skulle kunna säga att de där ying och yang inte varit så sams, eller att sommaren inte riktigt blev den där vilopausen som den var tänkt att bli och så vidare. Men vad man verkligen kan säga, är att trots min långa frånvaro med sporadiska inhopp, så har hela tiden viljan mot att göra det här mer, hela tiden funnits. Att mat ska få ta en större del av min tid i anspråk och ja, nu är det något som måste mogna och utvecklas helt enkelt.

Jag vet att jag utlovat moussakarecept och även ett på rabarbercurd, men eftersom det var recept som jag höftade fram har jag glömt dem nu. Så mycket kan jag i alla fall säga om curden att jag kokade en saft på rabarber och en liten mängd hallon. Sen gjorde jag ungefär som standardrecept på lemon curd och tillsatte även lite citronsaft. Det hela höll sig i kyl i nära två månader.

Jag är nästan alltid insnöad på syrligt och surt och har det ättika i så är jag med! Ett tag, i tonåren, åt jag så mycket pickles och ketchup att jag undrade om jag led av nån brist. I så fall har den bristen nu återkommit med råge. Jag säger bara surdegsbröd (jag har dödat min surdeg i sommar, hög tid att sätta ny med andra ord) och kimchi!!! I höst ska jag på allvar lära mig att syra grönsaker hemma! Kimchi  är ju i det närmaste beroendeframkallande. Syrad savoykål och rättika med ingefära vitlök, chili! Tistelvinds i glasburk är god! Den starka varianten blandar jag med groddar när jag vill ”spä ut” den lite.

För att lägga ytterligare surt till har jag inlett projekt smetana i köket. Jag läste att Dominika Peczynski rekommenderade en förrätt bestående av ättiksgurka, smetana (rysk surgrädde) och honung. den kombinationen bara kan man ju inte låta bli att testa.

Grädde efter tre dagar i rumstemperatur Nu ska handduken suga upp överflödig vätska så att bara tjockgrädden blir kvar. Det här blir nog inte hälsokost...
För en gångs skull hade jag faktiskt vispgrädde i kylskåpet och eftersom åtgången inte direkt är strykande hade den ju redan surat till sig lite. Surare ska du bli sa jag och dängde fram den på bänken. Nu har den stått i tre dar och tjocknat. Hoppas bara jag gör rätt med den urkramade servetten nu då. På fredag blir det en vodkahutt till förrätten och på lördag får det väl bli borsjtj!

Vilka smaker är ni insnöade på nu? Har du ätit nåt extra gott på sistone?

 
 
zelca

zelca

25 september 2008 09:32

Jag är inte så insnöad på smaker som på just råvaror och konsistenser. Jag har i ett par månader nästan känt mig beroende av blomkål och aubergine. Sen älskar jag frasiga, krispiga saker. Fincrisp (och modellen större runda hårda kakor) med smör har jag ätit en massa den sista tiden, väldigt gott! Smetanan verkar spännande, men Kimchin passar jag på - man kanske måste lära sig att tycka om den? Jag älskar surkål och det tog ett tag att vänja sig med den, jag kanske inte ska ge upp på kimchin då?

http://roslagsmat.blogspot.com

 
Vera

Vera

25 september 2008 11:22

Aha! Konsistenser, väldigt viktigt!!! Aubergine är ju verkligen en grönsak där konsistensen spelar in. I våras gjorde vi väldigt god friterad aubergine med ingefära och chili, men det kanske är dom smakerna som fick dig att rygga för Kimchi!?

http://mat.bloggagratis.se

 
zelca

zelca

25 september 2008 12:56

Nej det är nog inte kryddningen, för jag är mycket förtjust i chili och ingefära. Nu har jag bara smakat Tistelvinds Kimchi och jag tyckte den smakade "sunkigt" - inte alls lika fräscht som surkål, men det kanske var ett dåligt exemplar jag fick, jag måste testa igen.

http://roslagsmat.blogspot.com

 
Ingen bild

La mama

25 september 2008 19:58

Jag gillar suuurt! Konstigt nog har jag aldrig ätit kimchi, det borde jag ju verkligen!
Jag kan iofs också snöa in på konsistenser periodvis, men surt och syrligt kommer jag alltid tillbaka till! Vi har en del dispyter hemma om hur sur en dessert får vara egentligen. ;-)

 
Vera

Vera

2 oktober 2008 19:38

La mama: Vi kanske skulle bjuda varandra på dessert och klappa varann på axeln över vår egen förträfflighet ;)
Min man arbetade som bartender när vi var nykära. Han slet sitt hår (om han haft nåt) för att göra en tillräckligt syrlig drink till mig, men jag ratade det mesta som för sötsliskigt. Som tur var ville han ha mig ändå :D

http://mat.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards