Alla inlägg under november 2008

Av Vera - 14 november 2008 19:32

Matälskaren har idag fått ett av de mest fantastiska betyg man kan få. Våran sjuåring slukade kikärtspankakor med honung på.
När han högg in på den sista sa han:
- Mamma, om jag ska bli kock när jag blir stor. Då bara måste jag komma ihåg det här receptet. Jag ska skriva av det och ha det i plånboken.

Grattis Lisa, en sådan fin kommentar är sällsynt kan jag lova!

Barnen fick kikärtspannkakorna till kvällsmat, men när de såg på Bollibompa åt vi såna som tillbehör till vår middag:
Glaserade palsternackor och morötter med dadlar. Grillade quornfiléer, kikärtspannkakor och färskost med örter.

Eftersom jag är för trött och lat bjussar jag bara på en receptskiss. Håll till godo!

Kikärtspannkakorna gjorde jag enligt Lisas recept med några msk surdeg plus några msk rismjöl.

Rotsakerna åkte in i ugnen och fick sedan sällskap av quornfileer med grillolja på. När allt nästan var färdigt saltade jag, slängde in några dadlar och ringlade över lite balsamicovinäger blandat med honung.

Kikärtspannkakorna serverades vid sidan med en klick färskost med örter i.


Färskosten gör man så här:

3 dl grekisk youghurt 10%

2 dl mellanmjölk.


Värm till 40 grader så att det skär sig. Låt rinna av i kaffefilter ca tre timmar. Smaksätt med strimlade örter, salt och peppar. Vill du ha en mer rivig variant så är det bara att tjoffa i vitlök!


Trevlig helg!

Av Vera - 13 november 2008 19:41

Man har ju hört talas om knorrande familjer när matbloggare bara måste fotografera maten innan det blir fritt fram att äta. Maten blir ju kall... I vår familj får de andra börja äta medan jag fotograferar, men idag tog hungern överhand och kameran kom inte fram förrän skålarna var slickade.

Det är inte så noga vad för burk/tetratomater man väljer till det här receptet. Jag tog vad jag hade och det var inga gourmetsorter och sen ska allt mixas ändå.


Slät tomatsoppa med topping


2 schalottenlökar

1 vitlöksklyfta

1 frp passerade tomater

1 burk hela tomater

vatten

1 dl sköljda röda linser

1 lagerblad

1 peperoncini (liiten och torkad)

1 bulgongtärning, grönsaks

1 tsk salt

1 krm nymald peppar

1 msk honung

0,5 dl grekisk youghurt

1 msk hackad basilika


pumpafrön, youghurt, sherryvinäger och kalamataolja till servering


Fräs schalottenlöken i olivolja. Lägg i vitlöken efter en stund. I med en förpackning passerade tomater och fyll tetran med vatten som du också häller i kastrullen. I med den andra tomatburken, linserna, peperoncinin och buljongtärningen. Koka upp, tillsätt salt, lagerblad, en liten kvist rosmarin och peppar. Koka ca 15 minuter. Ta upp lagerbladet ochMixa soppan slät och rör sen i youghurt peperoncinin. Mixa soppan slät. Rör i turkisk youghurt, ev blandat med någon tsk mjöl. Rör tills slätt och kokhett. Runda av smaken med en matsked honung. Tillsätt basilikan och ta av kastrullen från värmen.


Servera soppan med en skvätt youghurt toppad med rostade pumpafrön. Droppa över lite sherryvinäger och kalamataolja, samt nymald svartpeppar.


Uppdaterat: Hade glömt skriva in honung i receptet!

Av Vera - 10 november 2008 19:34

Det här inlägget kunde ha börjat med en fyndig liten text om det inte var så att jag råkat slarva bort den när jag skulle ladda upp en bild. Här har ni receptet i alla fall!


Långjäst bröd med dinkelkorn och pumpafrön


Poolish/fördeg:
250 gram vetemjöl
250 gram vatten
30 gram surdeg

1-1,5 dl dinkelkorn


Jäs i 3-4 timmar i rumstemperatur eller ställ i kylskåp över natten.
Skålla samtidigt (eller minst en timme innan nästa steg ska göras)1- 1,5 dl dinkelkorn och låt stå i blöt


20 g jäst
250 gram fint rågmjöl
450 gram vetemjöl
400 gram vatten
22 gram salt.

Pumpafrön

Blanda jästen med fördegen (poolish). Tillsätt båda mjölsorterna, skållad dinkel och vatten. Knåda på låg hastighet i cirka tio minuter. Tillsätt saltet, höj hastigheten och knåda 7 minuter till.

Olja in en plastlåda. Stjälp i degen som är ganska vek i konsistensen. Ställ att vila i ca två timmar. Slå samman degen två gånger under jästiden. När man slår samman degen trycker man ut den ganska platt och viker ihop den till en ”kudde” och lägger tillbaks den i lådan med skarven ned.

Nu är det dags att baka ut degen. Stjälp upp den på bakbord och skär den försiktigt i tre lika stora bitar. Vik försiktigt ihop till avlånga eller runda limpor.

Dessa bröd behöver stadga när de ska jäsa, så jäskorgar är bra, annars går det bra att staga upp dem på bakbordet också.
Mjöla och beströ korgarna eller bakbordet med mjöl och ev pumpafrön. Lägg bröden med skarven nedåt. Pudra över mjöl och täck med bakduk. Om du väljer att jäsa bröden på bakduk kan du stödja upp dem med något runt och avlångt, typ bakkavel. (Jag använder mina bambumattor som vi har till sushi!)

Jäs ungefär i en timme. Sätt ugnen på 250° med plåt eller baksten inne. Vänd försiktigt upp bröden med skarvsidan upp och skjutsa in dem i ugnen. Släng in några isbitar eller en kopp vatten och stäng luckan. Sänk värmen till 200° efter fem minuter och grädda i ca 45-50 minuter.

Ta ut och lägg på galler. Spraya ev över lite vatten för ännu knaprigare yta.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards