Direktlänk till inlägg 2 december 2008

Omvärlden, gör dig hörd!

Av Vera - 2 december 2008 14:26

80-100 besökare om dan och ingen som har något att säga!? Dags för lite frågelåda alltså!

Jag är hemma och vårdar misstänkt kräksjukeoffer idag. Alltså har jag lite tid över att planera mat framöver. Det är bara det att mat och det där *brrr* inte går så bra ihop, så jag har lite svårt att tänka.


Ni som äter vego, vilka är era paradrätter på julbordet? Jag länkar gärna om ni har lagt ut recepten själva!

På vårt julbord brukar en paj med spenat eller grönkål och valnötter vara ett måste, men i år känner jag mig tvehågsen och vill gärna tänka nytt. Fast nytt som i traditionellt med en twist!


Ni andra besökare, vilka är ni? Bloggare, receptjägare, slösurfare? Kom du hit på en googling? Hittade du vad du sökte?

Det har varit lite dött i min länklista ett tag nu, så det skulle vara kul med nya läsvärda bloggbekantskaper!

 
 
Ingen bild

Beatrice

2 december 2008 21:34

Hej! Jag är en relativt ny besökare som hittade dig via en annan blogg (sorry minns inte riktigt vilken). Har ingen egen blogg men njuter av all härlig inspiration som flödar på nätet. F.d vegetarian som nu äter kött pga av överkänslighet mot alla baljväxter =( En paradrätt på julbordet är min färska grönkålssallad med finstrimlad kål, tärnat äpple, fint hackad rödlök, tärnad tomat, pressad citron och lite örtsalt. Äter den så länge jag får tag på färsk grönkål. Supergott. Hasselnötsbullar samt senapspanerad kålrot och tunt skivad quornfilé (skiva lätt-tinad) marinerad som skinka (med grönsaksbuljong och rödbetsspad), är också riktigt gott.

Hoppas du fick lite inspiration för det ger du mig i alla fall =)

Lev väl
Beatrice

 
Vera

Vera

2 december 2008 22:21

Åh, en grönkålssallad helt i min smak! Senapspanerad kålrot har jag hört talas om förut men aldrig testat. Stort tack för inspirationen. Det är roligt att få lite hintar om vilka ens läsare är!
kram!

http://mat.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La mama

4 december 2008 21:23

Du vet nog hur jag hittade hit!
Jag är ju inte vegetarian, men uppskattar det gröna på julbordet. Jag brukar göra en rödkålssallad med finskuret äpple, granatäpple och lite senapsvinägrett.
Rotfruktsgratäng passar bra till de andra smakerna på julbordet.
Halländsk långkål (Gräddkokt grönkål) har vi också alltid med!

Här får du en ny länk! http://www.ettklickforskogen.se/

 
Vera

Vera

4 december 2008 22:29

Nu har jag klickat!
Det verkar som att det blir kål i regnbågens alla färger på julbordet i år! Gjorde faktiskt en rödkålssallad idag. Det är riktigt mumsigt, särskilt med äpple!
kram

http://mat.bloggagratis.se

 
zelca

zelca

7 december 2008 22:03

Jag är en trogen läsare så jag tittar givetvis in då och då ;-)

Även fast vi äter mycket vegetariskt övriga tider av året så är vi traditionella köttätare över julen. Fast jag gillar de gröna inslagen som vi har då och då som t.ex grönkålspaj med getost och solrosfrön, kålrotslåda, morotslåda.

http://www.roslagsmat.blogspot.com

 
Vera

Vera

8 december 2008 20:18

Det verkar som att kålrot är ett måste. Jag brukar ha kålrot hemma, men det är ingen storfavorit. Har faktiskt aldrig testat kålrotslåda, men det verkar som att jag blir tvungen. Någon som sitter på det bästa receptet?

http://mat.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards