Alla inlägg den 18 december 2008

Av Vera - 18 december 2008 19:51

Maten har blivit dyrare. Det kan vi nog alla vara rörande överens om. En sak som gör det väldigt visuellt tydligt är jullådan som vi får på vårt jobb. Den är alltid fylld med mat. För så där en tio-tolv år sen när jag fick en projektanställning på mitt nuvarande jobb var lådan nästan lika stor som en banankartong. Det var kaffe, två sorters korvar, lantpaté, en chokladask, liten ostbricka, senap, tre sorters sill, gravad och rökt lax, hovmästarsås och cumberlandsås + något extra, kanske ett kexpaket till ostarna eller liknande.

Sedan dess har alltså matpriserna gått upp en hel del, men inte det skattefria gåvobeloppet. Kartongen har krympt till "storpack A4 storlek" till skokartongsize. Men jag gillade kartongen i år. Trots att det liksom alltid inte är så många saker jag äter, så kändes det som att man ville tänka lite nytt. Andra sorters sill. Fina praliner istället för stor chokladkartong med mer socker än kakao i. Och brännvinsost. Jag älskar brännvinsost!

Varje år brukar jag också leka med tanken på vad jag skulle stoppa i lådan om jag fick ansvaret. Förmodligen skulle den inte bli så traditionell, men ekologisk och kittlande god!

Ett år fick vi en fantastiskt god lax. Det var varmrökt lax med tre olika kryddningar sammanlagt i en fläta. Grythyttefläta hette den och kom alltså från Grythyttan. Jag har aldrig sett den igen sen dess, men drömmer fortfarande om smaken.

Så nu undrar jag: Vilken är den bästa julpresent du fått i matväg?

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards