Alla inlägg under december 2008

Av Vera - 2 december 2008 09:02

Julgodis redan!? Sa en bekant när hon stoppade en kola i munnen i söndags. Tja, inte vet jag, jag äter nog kola året runt jag! Sen ÄR det ju en väldigt bra gå-borts-present så här i adventstid.

Receptet är egenkomponerat, naturligtvis med inspiration från olika håll. Anne bjöd ju på ett ljuvligt recept förra året och jag önskar att jag var lika tålmodig vad gäller att packa in kolorna! Kan man hälla smeten rakt ned i knäckformar istället?


Choklad och espressokola med en gnutta salt


110 gr smör

1 dl sirap
2 dl socker

2,5 msk kakao

0,5 msk espressopulver (nästa gång tar jag 2 msk kakao och en rågad msk espressopulver för en tydligare kaffesmak!)

1/4 tsk salt.


Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka upp. När smeten väl börjat koka ska du inte röra i den. Låt den bubbla, men inte på högsta värmen för då kan den bränna vid. Efter fem minuter brukar jag ta bort kastrullen från plattan. Då får man en mjuk och seg kola. Vill du ha hårdare kola kan du koka några minuter till, två kanske!?

Lägg ett smörpapper i en form och häll ned smeten. Låt den stelna lite och skåra sedan i den med kniv. Bryt eller klipp isär bitarna när kolan svalnat helt. Linda i i smörpapper.


Faktiskt ägnades större delen av helgen till adventsbak och pyssel. I år testar vi Eksta-pepparkakor, efter recept av Anna och Fanny Bergenström. Den här degen var mycket mer lättkavlad än Riddarbageriets pepparkakor, men smakmässigt når det inte alls samma höjder. Men om barnen ska tycka att det är kul med pepparkaksbak måste det ju va en deg som funkar!

Lagom till att kardemumman skulle malas fick jag celebert besök av nakne kocken! Behåller den här kocken sin energi och sitt mod kommer han att göra stordåd i köket så småningom!

Men hur oskyldigt söt han än var med kockmössan som enda plagg, fick jag beveka honom att ändå dra på ett förkläde. Vi drar visst inte samma storlek nakne kocken och jag...


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards