Alla inlägg under februari 2009

Av Vera - 27 februari 2009 16:34

Jag älskar plockmat. Det är det mysigaste sättet att umgås över en bit mat. Plocka till sig, prata, testa nya smakkombinationer också vet man att alla kan hitta något de gillar.

Dessa små räkkakor hade jag med i en matspalt på tidningen jag jobbar. Då presenterades dom med jordärtskockspuré med parmesan, men faktum är att de är ett lysande inslag på ett buffébord också. Testa att doppa dem i en smakstark dipsås av 3-4 msk soja, 1 msk riven pepparrot och en liten klutt dijonsenap. Himelskt! De blir helt säkert goda till nudelsalladen i inlägget under också!


Räkkakor med lime och mynta


3 dl räkor

1 finhackad salladslök

saften och skalet av en halv lime

1/2-1 dl pankosmulor (eller ströbröd)

1 msk sweet chilisås

1/4-1/2 tsk salt

1 ägg

1 tsk torkad mynta


Hacka räkorna och blanda ihop med de andra ingredienserna. Låt stå och svälla en stund. Kolla om det behövs mer panko. Forma till små biffar (två matskedar är bra att ha till hjälp) och stek dem gyllene i olja.


Smaklig spis, nu ska jag bli bjuden på sushi!

Av Vera - 21 februari 2009 14:59

Igår testade vi ett recept från DN: Heta räkor & ägg posherade i soja

Det var supergott! 

Men istället för att använda det som en förrätt som det är tänkt i receptet gjorde jag en nudelsallad till och serverade som varmrätt. Här kommer en skiss:

Koka äggnudlar knappt färdiga och skölj i kallt vatten. Rosta cashewnötter i torr panna och häll mot slutet även i sesamfrön. Ställ åt sidan. Fräs pak choi och skivad vitlök i olja. Lägg i nudlarna och stek runt en stund. Krydda med lite sweet chili och sesamolja (ev salt). Varva ned nötterna och fröna och lägg upp ett nystan nudelsallad bredvid räkorna och ägget!


Och när jag skriver detta kommer jag plötsligt på att jag helt glömt bort att berätta om landsbygdens räddning, asiens livs. (Rent tekniskt har jag fått lära mig att jag inte bor på landsbygden utan i en stad snäppet större än småstad, men när jag tittar ut genom fönstret ser det onekligen landsbygdaktigt ut...) En asiatisk affär på hjul. Hur kul låter inte det? Varannan fredag rullar bussen upp mot Värmland och stannar till i några städer. Där inne i bussen är det trångt och livat men roligt kan jag säga. En massa färska bladgrönsaker och örter. Flera olika soja- oyster och fisk-såser att välja mellan, stora frysdiskar med spännande livsmedel och såklart currypastor i massor! Man kan bli saligt för mindre. Det är i den bussenjag för första gången hittat pankosmulor och galangal. Tyvärr missade jag bussen igår, snyft, men lyckades ändå skrapa ihop till ovanstående rätt :-)


Ikväll blir det nåt med muscat-pumpa, men vad har jag inte klurat ut än, jag bakar nämligen morotsbiscottis, målar naglarna och bloggar samtidigt. Det spörs hur det blir med resultaten...

Hej! 

Av Vera - 19 februari 2009 18:40

Ja, man får väl säga att det var lite sisådär med responsen på gårdagens fråga... Tur att jag frågade folket inne på aff också! Nu petar jag in lite fler tips nedan, men det är fortfarande fritt fram att överösa mig med mera tips!

Av Vera - 18 februari 2009 20:06

Jag har ett utfluget barn i min närhet som nu är fattig student långt bort från mor och far.
I hennes utbildning ingår en massa hårda träningspass och dessutom jobbar hon kvällar och helger för att få ekonomin att gå ihop.

Nu tänkte jag sammanställa lite tips på enkla energirika rätter, hur man drygar ut maten så att den räcker längre och vad som kan vara bra att tänka på. Vad finns det för ekonomiska fällor som man kan undvika?

Vill du vara med och hjälpa till? Lämna tips i kommentarerna eller lägg med en länk så lägger jag upp dem! Kom ihåg: billigt, hyfsat snabbt och med bra näringsvärde.


Mitt eget bästa tips är naturligtvis baljväxter! Släng ned dem i köttfärssåsen/quornfärssåsen/grytan/soppan.
Om du steker bacon till pastan, släng i en hackad gul lök, en burk cannelinibönor och timjan. Vips är det flera portioner.

En potatisgratäng blir faktiskt en bra (och billig) måltid om man blandar i några deciliter kokta linser i gratängen. Servera med sallad till.

Köp mycket när det är billigt. En köttfärssås/quornfärssås kan man äta första dan till pasta, andra dan kan man använda den i en soppa med rotfrukter och tredje dan som fyllning på pizza/varma mackor.

Köp hellre en billig laxsida än styckfrysta portionsbitar. Hemma kan man dela upp dem själv och frysa in.

Ägg! Billigt, gott, proteinrikt (=viktigt när man tränar mycket) Kokt, stekt, i en omelett, i en fritatta, i en haddja, till en linspytt, på mackan, i soppan...

När osten inte går att skära längre, river man ned den sista biten i en plastpåse och lägger i frysen. Perfekt att plocka fram när man ska göra ostsås/pizza/potatisgratäng osv.

Den som gillar havregryn kan skatta sig lycklig. Perfekt att starta dan med gröt och rivet äpple+kanel eller lingonsylt på toppen.


Så kom igen nu, hjälp en fattig student! De flesta av oss har ju varit där själva.


Några tips från andra:

CarolinaSisterfood tipsar: "När jag var fattig student gjorde jag ofta tomatsås med kesella (billigare än ricotta) och haricots verts i, den åt jag med pasta. Kesellan och bönorna höjde proteinvärdet på rätten. "


TTUK säger som jag, bönor! "Vitlök- och chilifrästa burkbönor med hallouni eller bilig bit korv... litet paprika är inte fel heller, men grunden är bönor som fräses i smör med vitlök och chili, peppra och salta och litet riven ost. Mättande, billigt och bra för återämtningen efter ett hårt träningspass"


Zelca tipsar om strömming


Mera bönor om -svea- får ha nåt att säga till om: "Alla möjliga linssoppor och linsgrytor. Kikärtsgrytor. Gjorde en god bönsoppa häromdagen, receptet var nog frân DN, tror jag. Hönsbuljong, vita bönor (förkokta), lök, vitlök och oregano. Mixas"


Martina slår ett slag för ungspannkakan: " Ugnspannkaka med lite sidfläsk i. Billigt och snabblagat. Pasta med tonfisksås. Jag gjorde ofta det när jag bodde ensam då det var billigt och gott.Varierade såsen mellan att göra en bechamelliknande bas eller ha krossade tomater som bas. När jag lyxade till det så hade jag lite ost i bechamelsåsen. Långkokt köttfärssås eller chili con carne."


Och Miranda tipsar om att ta bacon istf sidfläsk i pannkakan, så blir det ännu billigare.


Camelia slår ett slag för fryst kyckling: "När jag pluggade åt jag hel kyckling på längden och bredden. De där djupfrysta kycklingarna var (är) ofta riktigt billiga och man kan antingen äta delarna som de är eller pilla av köttet och använda i grytor eller woker.
Jag köpte också en liten frys billigt och ställde i köket, för det var nästan omöjligt att hålla nere matkostnaderna utan att ha tillgång till en sån."

Av Vera - 16 februari 2009 18:12

Do Chua passar fint till färska vårrullar, men särskilt rättikan är god att använda till sushirullar också.

Eller skulle man kanske travestera (fritt översatt som en fyraåring minns det) hvor når smager Rättika som best? Hver gang!

I mormors kök i början på 80-talet serverades husmanskost med inlagda gröna tomater och en blå Tuborg med tecknade gubbar på burken till den industriarbetande sambon som kom hem på lunch. Sen hoppade han på hojen och rullade de 500 metrarna ned till jobbet igen, medan jag mumsade vidare på mina plättar med blåbärssylt som hon gladeligen skulle stekt till mig fyra gånger om dagen om jag bara frågade.

När Bamse bräckte Lilleskutt med hästlängder i pannkaksätning - han åt 21 och Lilleskutt sju - ville inte jag vara sämre så jag smällde i mig 21 plättar och blev Bamsestark.

Men det var inte Bamse vi skulle prata om nu utan Do Chua, en vietnamesisk marinerad sallad med rättika. Sötsyrlig och krispig!


Do Chua på Veras vis


2 morötter

1/2 rättika (daikon)

2 tsk salt

1 msk socker/råsocker

1 msk sweet chili

0,5 dl risvinäger 


Strimla morötterna och den (skalade) rättikan i tunna bitar. Lägg dem i en skål och strö över saltet. Låt stå i en kvart eller så och skölj sedan bort saltet. Blanda resterande ingredienser till marinaden och slå över grönsakerna. Låt gärna stå och dra några timmar före servering.

Om det blir något över är en lufttät burk att föredra för annars luktar hela kylskåpet fisigt av rättikan.

En halvvissen rättika piggar förresten på sig om man sticker ned den i ett glas med iskallt vatten en stund. 

Av Vera - 14 februari 2009 20:49

Av Vera - 8 februari 2009 18:52

Visst kom svartroten till användning i helgen och gott blev det! Ångrar nästan att jag inte norpade fler när nu konsum hade ett gäng ekologiska!

Först kunde jag inte bestämma mig för vad jag skulle använda dem till, men sen föll valet på en gratäng eftersom quornfärs var en av få tillbehör jag hade hemma. 


Svartrotsgratäng med parmesan och quornfärs

 ugn 225 °

1 pkt quornfärs

1 gul lök, hackad

1 grovriven morot 

3-4 dl vatten

1 buljongtärning 

2 msk chilisås

1 msk tomatpuré

2 lagerblad

ca 1,5 tsk torkad timjan

salt och svartpeppar

Olivolja till stekning


4-5 svartrötter

ca 4 dl bechamelsås

parmesanost

en nypa muskotnöt


Börja med färsen. Stek lök i olivolja, fyll på med morötter och sedan quornfärs. Låt allt få lite stekyta. I med vatten och all smaksättning och låt puttra ca 20 minuter. Späd med vatten om det blir torrt. Smaka av med salt och peppar.


Under tiden såsen puttrar är det dags att förvälla svartrötterna. Skala och tvätta dem noga. Dela dem i fem centimeters bitar och klyv dem på längden. Koka i lätt saltat vatten ca fem minuter. Bitarna ska börja mjukna men inte vara klara.


Bechamelsåsen har jag inget exakt recept på, jag gör den utan att tänka. Googla fram ett recept om det inte räcker med en ungefärlig beskrivning: Fräs en klick smör i en kastrull, i med några matskedar mjöl och puttra runt. Slå på lite gräddmjölk och rör ut blandningen, häll i resten av mjölken. Koka upp på svag värme och låt puttra en stund. Riv ned rejält med parmesan och rör tills det smält. Smaka av med vitpeppar och muskot. Behövs det salt?


Häll quornfärsen i en form smord med lite olja. Lägg över svartrötterna och slå på ostsåsen. Strö över lite extra ost och grädda i ca 20 minuter tills gratängen fått fin färg och svartrötterna känns mjuka.

Servera med en stor sallad och kanske en bit bröd. 


Av Vera - 8 februari 2009 18:28

Jag har alltid gillat hemmafrun, men nu har hon slagit till med något som gjort mig helt salig. Stämningen runt matbordet är lyrisk och uppsluppen (hos föräldrarna) och i det närmaste manisk (hos barnen). Jag pratar förstås om skäggtricket, detta lilla revolutionerande knep som funkar till och med på mina barn! Jag har ju försökt med liknande knep tidigare, typ pasta med shreksås osv, men jag har inte fattat att det inte är namnet som spelar roll, det är ju egenskapen.

Numer har vi alltså två nya rätter som slinker ned. Det är skäggpasta (vegetarisk variant på pasta carbonara) och motorcykelsoppa (kikärtssoppa).

Treåringen har fullt sjå med att sleva soppa medan han pratar om hur bra han kommer att vara på att köra motorcykel till sommarn. Motorcykeln (läs moped) finns hos farmor i Småland och när man är där får man åka med hur många varv som helst runt huset!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards