Direktlänk till inlägg 16 februari 2009

Rättika när den är som godast

Av Vera - 16 februari 2009 18:12

Do Chua passar fint till färska vårrullar, men särskilt rättikan är god att använda till sushirullar också.

Eller skulle man kanske travestera (fritt översatt som en fyraåring minns det) hvor når smager Rättika som best? Hver gang!

I mormors kök i början på 80-talet serverades husmanskost med inlagda gröna tomater och en blå Tuborg med tecknade gubbar på burken till den industriarbetande sambon som kom hem på lunch. Sen hoppade han på hojen och rullade de 500 metrarna ned till jobbet igen, medan jag mumsade vidare på mina plättar med blåbärssylt som hon gladeligen skulle stekt till mig fyra gånger om dagen om jag bara frågade.

När Bamse bräckte Lilleskutt med hästlängder i pannkaksätning - han åt 21 och Lilleskutt sju - ville inte jag vara sämre så jag smällde i mig 21 plättar och blev Bamsestark.

Men det var inte Bamse vi skulle prata om nu utan Do Chua, en vietnamesisk marinerad sallad med rättika. Sötsyrlig och krispig!


Do Chua på Veras vis


2 morötter

1/2 rättika (daikon)

2 tsk salt

1 msk socker/råsocker

1 msk sweet chili

0,5 dl risvinäger 


Strimla morötterna och den (skalade) rättikan i tunna bitar. Lägg dem i en skål och strö över saltet. Låt stå i en kvart eller så och skölj sedan bort saltet. Blanda resterande ingredienser till marinaden och slå över grönsakerna. Låt gärna stå och dra några timmar före servering.

Om det blir något över är en lufttät burk att föredra för annars luktar hela kylskåpet fisigt av rättikan.

En halvvissen rättika piggar förresten på sig om man sticker ned den i ett glas med iskallt vatten en stund. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards