Alla inlägg under juni 2009

Av Vera - 14 juni 2009 16:28

Här är jag och jag har inte svuliti ihjäl fast jag inte publicerat några recept på den här sidan försommaren.
Istället har jag grävt. Och oj vad jag har grävt. Vi köpte vårat hus 2006 och sedan dess är jag lika förvånad varje vår, över hur mycket man kan gräva och ändå inte bli klar. Man borde ta tjänstledigt eller "grävsemester" från sitt ordinarie jobb, i alla fall om man prompt ska ha ett typ 48 kvadrat stort trädgårdsland. Men nu är fröna och knölarna i backen, somt spirar redan. Det blir muskotpumpa (butternut squash), jättepumpa, gul och grön zucchini, majs, mangold, rödbetor, morötter,
sockerärter, märgärter, vaxbönor, brytbönor, örter, örter, örter och en tomatpaprika (tack snälla A på makens jobb för den) Kära svärmor med man anlände i torsdags med bagageluckan fylld av tomatplantor, härligt!!!

Jag var ju i Stockholm för några veckor sen. Åh, jag lever på det än. Det var precis lika fnittrande bubbligt som det rosa bubblet vi (jag och kompisen L) sippade på efter en låååång dag på Söder och hundra klänningsprovningar senare.
Jag beställde aldrig något bord till min ensamma fredagkväll utan tog t-banan till Mariatorget och hoppade in på första bästa restaurang jag hittade. Da Luigi. En rykande het laxpasta med perfekt kokt sparris och ett glas vitt. Det var underbart att sitta där och äta en timme, helt ensam med näsan i en bok.
Lördagen började med en unken frukost på ett b-hotell i Årsta. Fasaden såg ut som en grön heltäckningsmatta och det är väl så man kan beskriva upplevelsen där. Men det är väl vad man får för en "coop hotellpremie" till det lilla priset 1398 kronor för två personer i två nätter. Perfekt utgångspunkt blev det ju ändå, för efter den frukosten under dignande plastmurgröna försedda med konstiga blommor som aldrig blommat på murgröna förut, kunde det bara bli bättre. Latte och biscotti,
sushi och kimchi, latte igen också shopping där emellan.
Ost och kex för 180 spänn inhandlades på söderhallarna, men den mest stinkiga kittosten passade inte att bo med oss så den fick till slut flytta ut i en papperskorg bredvid hissen.
Kvällen spenderades på den indiska restaurangen Dado. En absolut jättetrevlig matupplevelse med lite halvsnorkig personal. Vi delade systerligt på en rad smårätter: papadums med korianderchutney, friterade gröna musslor (gjorde sig bättre som studsbollar än mat) med mangochutney, Thali - blandad tallrik med samosa, rödbetscurry, sabzicurry, sallad och cachumber (vad är det?), plommon och tamarind chutney, bindi curry med okra också en skål med kokos- och sesamris. Synd bara att servitrisen inte informerade att Sabzi- och Bindicurry var samma sak, för då hade vi ju kunnat beställa in något annat. Men maten var verkligen prisvärd och god (med undantag för musslorna som jag kunde varit utan) och jag som hyser en viss aversion mot koriander smakade tre gånger på en korianderchutney med kokos och lime och odlar numera egen koriander i en kruka! Skam den som ger sig!

Att den mesta av maten dessutom var vegetarisk ger ju ett stort plus i kanten från mig, vegetarisk och fantasifull!

Efter maten satt vi kvar och läppjade på varsin drink, och vilka drinkar! L drack en hallonmojito med muddlade hallon. En rikig höjdare vill jag lova. Själv testade jag en Calcuttan med rom, ingefärslikör, lime, blodapelsin och ginger ale. Jättegod!

Var det något restaurangen hade satsat på så var det inredning. Varma färger och vackra lampor. Toan med sin evigt porlande kran var nåt utöver det vanliga och jag kunde inte låta bli att föreviga den: Dados överdådiga toa. Jag var bara tvungen att föreviga!


Mätta och nöjda traskade vi sedan vidare och tänkte åka hem till det gröna hotellet, men på vägen hittade vi en skotsk pub där vi slank in. Vi beställde in en varsin Ardbeg. Den kostade gratis visade det sig, eftersom bartendern upptäckte att det var så lite kvar i flaskan.

Efter det var det verkligen dags att gå hem och innan vi hoppade på tåget dan därpå hann vi köpa varsin Ben & Jerrys i glaskiosken som sedemera blev berömd för att ha blivit nermejad av en buss.


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards