Alla inlägg under maj 2010

Av Vera - 14 maj 2010 15:26

Det finns vissa saker som man tänker att man ska göra, men som aldrig blir av. Det kan vara att städa garderoben, putsa fönster eller göra kimchi. Man tänker att det borde jag göra och man lägger ganska mycket tid på att tänka på det, men väldigt lite tid till att faktiskt göra det. Men när, NÄR man äntligen får tummen ur, blir det ju så mycket lättare att hitta, så mycket trevligare att titta ut genom fönstret och så mycket godare att äta än man vågat hoppas på.
 
Med kimchin har det varit så i över två år. Jag har tänkt och tänkt, läst recept på recpet, men inte gjort. Sen blev det så att som av en lycklig slump sammanföll Gittos tjat om kimchi med sällsynt fin Kina-kål i grönsaksdisken på Coop och det fanns inte längre några ursäkter. De första två litrarna glufsade jag i mig själv, medan det brann i käften så pass mycket att jag faktiskt fick näsblod en gång. Nu är jag inne på min andra omgång och beredd att dela med mig. Jag har redan lovat bort en burk till kompisen M och en till Am, på Am´s delikatess, som importerar thailändska råvaror.
Och vänner, här är receptet, en liten egen mix av andra recept jag läst. Jag har testat att göra med och utan gul lök, men rekommenderar absolut med gul lök!


Ganska stark kimchi

1 kg kinakål/salladskål
1 stor rättika
2 morötter
1/2 purjolök
1 gul lök
2 liter vatten
0,5 dl salt

Chilisås:
0,6 dl rismjöl
2 dl vatten
0,5 dl riven ingefära
0,5 dl riven rättika
0,5 dl riven vitlök
0,5 dl (kan minskas) torkade chiliflingor
0,5 dl fisksås


 

Skölj grönsakerna väl och tvätta bort alla sand och jordrester från kålen och purjolöken.
Skär salladskålen i lite ”bitiga” bitar. Ta undan en liten bit av rättikan till chilisåsen, strimla resten av rättikan och morötterna i stickor och strimla lökarna. Lägg grönsakerna i en stor skål och slå över vattnet blandat med salt. Lägg gärna en tallrik på så att grönsakerna trycks ned och täcks av vattnet. Fyll på med mer saltvatten i samma proportioner om det behövs. Låt stå i minst två timmar.
Koka upp rismjöl och vatten under omrörning. Ta av från plattan när det kokat upp, blandningen blir lite seg. Låt svalna och blanda ned kryddor och fisksås. Ta mindre chili om du inte vill ha en så stark variant.
Ta undan några deciliter av det saltade vattnet och spara. Häll av resten och låt grönsakerna rinna av. Blanda chilisås och grönsaker och packa tätt i stora glasburkar. Vätskan i burkarna ska nå ungefär 2/3 upp. Fyll på med saltvattnet om det inte är tillräckligt med vätska. Täck burkarna med plast och ställ en tyngd på som trycker ned grönsakerna.
Ställ burkarna på en bricka och låt dem stå framme i rumstemperatur i 2–3 dagar (gärna i ett källarrum eller liknande, eftersom de starka kryddorna sprider lite lukt). Sätt sedan på lock och förvara burkarna i kylskåp.
Eftersom det är en syrningsprocess man sätter i gång, så kan doften på grönsakerna kännas lite speciell i början, men så länge det inte luktar unket och inte möglar är det okej att äta.

 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards