Alla inlägg under oktober 2010

Av Vera - 15 oktober 2010 19:04

Det har ju varit en hel del konstgjord andning här på bloggen på senaste tiden.

Sorger och besvikelser har satt käpparna i hjulet för kreativitet, vilja och kraft, men jag är inte den som ger mig utan kamp. Håll ut ett tag till, än är jag inte beredd att låta bloggen självdö.

Idag kunde jag bloggat om en variant på Jacksonpotatis, men jag är för förkyld för att ens kunna låtsas att jag kände nån smak. Så här gick det till på ett ungefär, så kan ju ni testa och meddela huruvida det var en bra idé eller ej!

En kastrull potatis, koka och krossa i bitar, blanda med 1,5 dl matgrädde, 2msk hackade örter, rejält med svartpeppar, salt och en äggula. Olivolja i ugnsform. Lägg i potatisklägget (mmm aptitligt ord!), stek två paket bacon/ vegetariskt "bacon" med två hackade schalottenlökar. Häll baconfräset över potatisen, strö över riven ost, stark, typ gruyere. Gratinera i ugn tills det får fin färg.


Nå, smakade det, eller borde jag lagt i lite blåmögelost som jag funderade på? (jag gjorde det inte eftersom jag tyckte det var pärlor för svin med en förkyld näsa och två barn som tycker att extravaganser inte är något man ägnar sig åt i ett kök)

Av Vera - 1 oktober 2010 16:21

 

4 portioner eller 8 förrätter

Soppan:

250 gram jordärtskocka

250 gram potatis (cirka tre st)

2 schalottenlökar

1 msk smör

3/4 dl vitt vin (matvin)

6,5 dl grönsaksbuljong/hönsbuljong

1/2–1 dl grädde

1/3 dl riven parmesan/västerbottenost

svartpeppar

Topping:

cirka 150–200 gram svamp: kantareller/ Karl-Johan/ blek taggsvamp

1 näve sockerärter

1 msk smör

1 schalottenlök

2 msk hackad salvia och gräslök

salviablad till dekoration

1/2–1 dl valnötter

svartpeppar och salt efter smak

riven parmesan/västerbottenost

Skala potatis och jordärtskocka och skär i tärningar. Finhacka schalottenlöken. Fräs schalottenlöken och rotsakerna snabbt i smör. Slå på vin och buljong. Koka rotsakerna mjuka, det tar cirka 10–15 minuter. Mixa soppan slät, häll tillbaka i grytan och rör ned grädden. Låt soppan bli varm, krydda med riven ost och svartpeppar. Smaka av. Späd med mer buljong om soppan är för tjock.

Låt svampen svettas i en medelvarm panna så att vätskan kokar bort. Lägg i en klick smör och fräs svampen tillsammans med sockerärter och finhackad schalottenlök. Strö över örterna och lätt krossade valnötter. Rör om och smaka av med svartpeppar och salt/flingsalt.

Häll upp den varma soppan i skålar och toppa med svampröran vid servering. Strö över riven ost och dekorera med salviablad.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards