Direktlänk till inlägg 17 december 2010

Grönkålspaj till julbordet

Av Vera - 17 december 2010 15:56

Alla har sina ”måsten” på julbordet. En återkommande rätt på mitt julbord är grönkålspaj med valnötter, men det är inte förrän i år som jag faktiskt tecknat ned ett recept på pajerna.

Gör en stor paj eller minipajer i små aluminiumformar eller muffinsbleck. Gör man småpajer är detta faktiskt en fin liten förrätt som man kan göra till nyår, serverad med en grönsallad toppade med olivolja, balsamicosås, flingsalt och peppar.

Om man gör småpajer i muffinsbleck kan man gardera sig (för att vara säker på att pajerna lossnar) genom att klippa remsor av bakplåtspapper och lägga som ett kryss i botten av formarna. När pajerna ska lossas tar man bara tag i ändarna på remsorna och lyfter upp försiktigt.

  

1 stor paj eller 8–10 småpajer

Pajdeg:

150 g smör

1,5 dl grahamsmjöl

1,5 dl vetemjöl

2-3 msk vatten

Fyllning:

1 msk smör + 1msk rapsolja

2–3 schalottenlökar

1 vitlöksklyfta

ca 2,5 dl fryst grönkål eller förvälld och hackad grönkål

1 tsk salt

1/4 tsk socker

2–3 krm svartpeppar

1 + 1,5 dl riven västerbottenost

0,5 dl krossade valnötter + ca 10 hela valnötter till dekoration

1 röd paprika

3 ägg

1 dl creme fraiche

1 dl mjölk


Gör så här:

1. Börja med pajdegen. Kör rumsvarmt smör och båda mjölsorterna i matberedare tills det blir smuligt. Droppa i kallt vatten medan matberedaren går och låt degen klumpa ihop sig, men kör inte för länge. Ställ degen kallt.

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Hacka schalottenlök och vitlök och fräs löken gyllene på medelvärme i stekpanna med smör och rapsolja. Tillsätt grönkålen och höj värmen om den vätskar mycket. Fräs bort allt vatten under omrörning och krydda. Ta av från värmen.

4. Tryck ut pajdegen i en stor rund form, eller flera små folieformar/muffinsbleck. Nagga pajbotten med gaffel och förgrädda i tio minuter. Ta ut pajskalet ur ugnen.

5. Vispa samman creme fraiche, ägg och mjölk. Rör ned grönkålen, krossade valnötter och 1 dl västerbottenost. Klicka fyllningen i pajskalet, lägg strimlad paprika och hela valnötter på toppen. Strö över resten av västerbottenosten.

6. Grädda i ugnen tills äggstanningen stelnat. För småpajerna tar det cirka 15 minuter och en större paj 30–40 minuter.

 
 
Ingen bild

Cirkusmamman Marie

18 december 2010 20:05

Ååh! Vad gott det där lät. Kanske blir min kvällsbjudning kvällen innan julafton, då vi har vegetarianer vid bordet och jag ändå vill ha en julig touch på maten då också men ändå inte julbord :)
Har en god nyhet igen, men skickar ett meddelande till dig efter måndag för då vet jag mer och förhoppningsvis är det bra besked. ;)

 
Vera

Vera

20 december 2010 13:47

Hoppas pajerna ska smaka!
Jag kniper en tumme här vid skrivbordet ;-)
kram

http://veralagar.bloggplatsen.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

21 september 2011 20:31

Jag fullkomligt älskar grönkål och denna pajen tror jag platsar fint på en skördefest också.

http://lillamatderiven.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards