Alla inlägg under september 2011

Av Vera - 23 september 2011 08:44

 

En arbetskamrat hade plockat av flera kilo gröna tomater från sina plantor och jag tog chansen när jag såg den å sa: "Ge mig några kilo så kommer hälften tillbaka i förädlad form. Jag kan göra världens godaste tomatmarmelad!".

Efter lite funderande så levererade han två kilo gröna fasta tomater till mitt skrivbord, så när jag kom hem var det ju bara att sätta igång... Tanken var att försöka återskapa en marmelad som jag köpte på den fina saluhallen Grön ko, i Värmlands bro, i somras. Som tur var blev resultatet alldeles lysande, för det där med "världens godaste marmelad" var ju mer en förhoppning än riktigt sant.


Grön tomatmarmelad med citrontimjan

2 kg gröna tomater

2 lime

1 citron

14 dl socker (jag tog hälften socker och hälften syltsocker för det var det jag hade)

Några matskedar blad av citrontimjan


Rensa och tvätta tomaterna. Hacka dem till en grynig massa i mnixer med kniv. Låt hälften av limen och citronen (väl tvättade) också gå med i mixern. Kvarta resten av limen och citronen och skär i fina skivor. Lägg i en gryta och koka upp långsamt. Koka cirka 20 minuter och rör om väl så att det inte bränns vid i botten. Tillsätt socker och citrontimjan och koka cirka 15 minuter till. Gör ett marmeladprov. Häll upp på väl rengjorda burkar och förslut direkt.


Burkarna brukar jag sterilisera genom att ställa dem på en plåt med vatten i ugnen på 150 grader medan marmeladen kokar. Använd en tratt med lite större öppning när du öser upp marmeladen så slipper du onödigt spill.


Marmeladen är god till hård getost eller en vit caprin. Lillängens vit caprin är finfin. En lagrad cheddar till är inte fyskam det heller!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards